Arbetsgivare vill förlänga arbetstiden

SPÅRTRAFIKEN2017-03-29

ST och arbetsgivarorganisationen Almega är på kollisionskurs i avtalsförhandlingarna om villkoren inom spårtrafiken. Arbetstiden är den största stötestenen. »Våra medlemmar upplever redan i dag att det är jättebekymmer med arbets­tiderna«, säger STs förbundsordförande Britta Lejon.

Almega yrkar bland annat på utökad ordinarie arbetstid för anställda som jobbar oregelbundna tider eller skift. Man vill också ha möjlighet att schema­lägga personal på helgerna i större utsträckning än i dag. Motivet är enkelt, enligt Pierre Sandberg, förhandlare på Almega:

– Att få ut heltid. Vi har ett system av regler i kollektivavtalet. När man kombinerar dessa och försöker schema­lägga personalen når du inte heltid, säger Pierre Sandberg.

ST yrkar å sin sida på längre fridagsperioder.

Enligt förbundsordföranden Britta Lejon är parterna längre ifrån varandra än tidigare.

– Åtminstone när det gäller arbetstiden. Det är en konfliktfråga som har vuxit i betydelse. Det gäller inte bara spårtrafiken. Det blir viktigare och viktigare för arbetsgivaren att ha kont­roll på hur länge man jobbar.

När det gäller lön yrkar ST på ett lägsta utrymme som motsvarar industrins så kallade märke. Dessutom vill man ha en individgaranti på minst 400 kronor i månaden för heltids­anställda om de lokala parterna inte kommer överens om annat.

– För våra medlemmar i den här branschen är det ett viktigt sätt att garantera en reallöneutveckling för alla, säger Britta Lejon.

Almegas utgångspunkt i förhandlingarna är att »hedra« märket, enligt Pierre Sandberg. Däremot vill han ha bort individgarantin, med motiveringen att lön ska spegla de anställdas pres­tation och kompetens.

Situationen för dem som inte får jobba vidare på grund av sjukdom, så kallad »loss of licence« är ett annat problem som ST anser måste få en lösning. Almegas förhandlare pekar på att de »ekonomiska förutsättningarna« behöver diskuteras.

– Vi vill införa en lösning klokt. Om vi är så pass långt fram att vi kan skaka hand på frågan i årets avtalsrörelse kan jag inte säga nu, säger Pierre Sandberg på Almega.

Britta Lejon menar att de mindre bolagen i branschen, som har svårare att omplacera på grund av »loss of licence«, behöver en kollektiv ekonomisk lösning på problemet.

– Om en hel bransch tar ansvar för att hitta lösningar för omplaceringar är jag helt övertygad om att det är överkomligt, säger Britta Lejon.

Britta Lejon.
Bild: Casper Hedberg
Britta Lejon.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA