Återförstatligande är en öppen fråga

REGERINGEN2014-10-08

Den rödgröna regeringen vill att staten ska ha det samlade ansvaret för järnvägsunderhållet. Den nya infrastrukturministern Anna Johansson, 43, är öppen för olika sätt att nå dit.

Den nya regeringen kommer att satsa på järnvägen. Man vill både bygga nya banor och underhålla gamla. Anslaget till underhåll kommer att höjas om Socialdemokraterna och Miljöpartiet får som de vill i riksdagen. Av regeringsförklaringen framgår dessutom att ”staten ska ta det samlade ansvaret för underhållet av de svenska järnvägarna”.

Anna Johansson, S, ny infrastrukturminister, säger att regeringen behöver undersöka vad som är möjligt att göra i det korta perspektivet.

– Men problemet är att det har skett en uppsplittring av planering, beställning och utförande av järnvägsunderhållet. Det har inte gynnat effektiviteten. Men exakt vad man kan göra åt det är jag för ny för att kunna säga ännu.

Socialdemokraterna sade inför valet att det statliga bolaget Infranord borde göras om till en enhet på Trafikverket. Bland annat debatterade dåvarande ordföranden i riksdagens trafikutskott, Anders Ygeman, S, för en sådan förändring. Underhållskontrakten hos privata entreprenörer skulle successivt föras över till denna enhet, enligt förslaget. Nu är det inte längre självklart att det är så det blir, enligt Anna Johansson.

– Det är ett sätt att se på det, en tänkbar modell. Men det är inte nödvändigtvis så vi kommer att göra. Jag är öppen för en diskussion om olika modeller.

Infranord bildades 2010 genom en avknoppning av dåvarande Banverkets produktionsverksamhet. Bolaget har 37 procent av marknaden i Sverige, enligt den senaste årsredovisningen. Konkurrensen från andra entreprenörer har hårdnat. En mängd bolag har de övriga 63 procenten av marknaden. Bland dem märks NCC, Skanska, Infratek, Svensk Järnvägsteknik, Strukton Rail och Leonhard Weiss.

Anna Johansson säger att målet är att nå en modell som använder resurserna på det bästa sättet.

Infrastrukturfrågorna är nya för Anna Johansson. Hon kommer närmast från kommunpolitiken i Göteborg. Hon säger att frågorna känns spännande, men att hon har mycket inläsning framför sig.

– Först och främst har jag satt mig in i vilken inriktning Socialdemokraterna och Miljöpartiet har enats om. Utöver det har jag många otroligt kompetenta människor omkring mig på departementet som jag försöker tanka kunskap av. Jag sitter i många möten dessa dagar, säger Anna Johansson.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA