Annons:
Bild:Janetta Nyberg
Hälsa
Ditt jobb
AVIngegerd RönnbergTyck till!

Begär hjälp när du krisar

Ibland händer något där hemma som gör att du inte orkar arbeta på topp. Bit inte ihop och jobba på bäst du kan, utan sök stöd och hjälp.

Den som inte kan sköta sina arbets­uppgifter korrekt för att något omvälvande skett i privat­livet bör tala med sin chef så snart som möjligt, säger kommunikationskonsulten Eva Grundelius. Tänk på att det som är så viktigt för dig också är betydelsefullt för arbetsgivaren. Det kan annars ses som om du inte samarbetar och i förlängningen att du missköter ditt arbete.

Tillfället då du berättar om dina problem är viktigt.

– Boka en tid med chefen, ett vanligt samtal räcker inte. Säg att du i förtroende vill tala om vad som hänt i ditt privatliv och hur det påverkar din arbetsprestation. Beskriv situationen så ärligt du kan.

Kanske är du som nybliven förälder till ett kolikbarn förbi av trötthet. Kanske har du drabbats av nedstämdhet för att din partner har lämnat dig. Ibland kan det verka som hela livet håller på att rämna.

Skäms inte för vad du känner, råder Eva Grundelius.

– Strunta i om andra i arbetsguppen har klarat av en skilsmässa eller en förälders död utan att det märkbart påverkat arbetsprestationen, säger hon. Alla har vi skilda förmågor och erfarenheter.

Berätta vad du vill ha för stöd

Det är viktigt att du talar om hur du mår och att du behöver hjälp. Du vill ju inte riskera att bli sjuk av för mycket stress och press. Förvissa dig om att din chef förstår situationen och vad du vill att han eller hon ska göra för att underlätta ditt jobb.

– Vill du ha enklare arbetsuppgifter en tid, så tveka inte att säga det, säger hon. Chefen har skyldighet att erbjuda dig det.

Har du ett läkarintyg till stöd ska du inte behöva vara rädd för att det hämmar karriären, säger Eva Grundelius. Samtidigt har du som anställd skyldighet att göra ditt bästa för att återhämta dig efter en privat kris, påpekar hon. Företagshälsovården kan ge hjälp och exempelvis erbjuda KBT–behandling och du kan bidra genom egenvård.

Eva Grundelius säger att det pressade arbetstempo på arbetsplatser i dag kan göra det svårt för chefen att upptäcka om en anställd inte är sig själv. Men en chef ska vara vaksam på varningssignaler som att någon inte är lika glad som vanligt eller sitter kvar när de andra gått hem för att hinna med arbetsuppgifterna.

– När den anställde pratat med sin chef ska chefen berätta för arbetsgruppen att deras kollega under en begränsad tid behöver mer stöd än vanligt eller and­ra arbetsuppgifter. Orsaken får chefen inte berätta utan den anställdes medgivande. Men visst kan det bli nyfikna frågor, speciellt om det är en bra stämning i arbetsgruppen och dina kollegor vill visa att de bryr sig.

Ta dina känslor på allvar

P-O Eriksson är legitimerad psykolog och arbetar mot organisationer och före­tag med stresshantering och karriär­coaching. Han säger att det viktigaste den som råkar ut för något omstörtande i privatlivet bör göra är lyssna på sig själv och ta det man känner på allvar.

– Alltför många biter ihop och ser det som lite skämmigt att visa känslor. De vill inte erkänna att de inte klarar jobbet för att privatlivet vänts upp och ner, säger han. Men glöm dumma idéer om att bra karl reder sig själv och att vuxna inte gråter. Våga be om hjälp och stöd.

Han säger att ingen kan bestämma åt någon annan om denne är i kris och inte kan prestera som vanligt på arbetet.

– Det finns två vägar att gå när privatlivet är i gungning. Antingen att uppsöka läkare och be att få bli sjukskriven och kanske sedan återvända på halvtid eller att signalera åt omgivningen att allt inte är som det brukar i tillvaron.

Också P-O Eriksson ger rådet att tala med chefen och, om det behövs, be om hjälp. Men han konstaterar också att alla inte har den relationen med sin chef och sina arbetskamrater att de vill prata om en kris i privatlivet.

– Det är dock nödvändigt att du pratar med någon – nära vänner, husläkare eller företagshälsovården.

Men du måste själv avgöra när, för vilka och hur mycket du vill berätta om vad som hänt, säger P-O Eriksson. Vid en skilsmässa kan det kanske räcka att säga »Allt är åt helvete. Jag orkar knappt jobba« för att få omgivningens förståelse.

Arbetskamrater kan hjälpa till

Som arbetskamrat kan du hjälpa den som drabbats av privata besvär eller sorg genom att fråga »hur har du det och hur mår du?« Lyssna aktivt på svaren, utan att känna krav på att du ska kunna komma med goda råd eller lösa problemet.

– Visst kan en sådan här situation innebära ökad belastning på arbetsguppen och därmed skapa irritation, säger P-O Eriksson. Men arbetsgivaren är skyldig att ta in en vikarie om det behövs. Tänk också på att alla råkar ut för svårigheter i privatlivet. Nästa gång kan du behöva stöd.

När det händer något dramatiskt i privatlivet gäller det att inse situationens allvar och att du inte kan gå på som vanligt, säger Per Larsson, beteendevetenskapligt ledningsansvarig på företagshälsovården Previa.

– Sök vid behov stöd hos företagshälsovård eller vårdcentral och klandra dig inte, det är normalt med sådana här stress- och krissituationer. Gör upp en plan. Vilka omprioriteringar måste och kan jag göra? Vad behöver jag tillfälligt avstå ifrån? Vilka resurser kan jag mobilisera? Vänner, kollegor, föräldrar och så vidare. Se till att umgås med nära personer och glöm inte att motionera. Det gör kropp och psyke mer kapabla vid påfrestning.

Per Larsson instämmer i att man vid en privat kris bör begära avlastning på arbetet.

– Min erfarenhet är att arbetsgivaren är förstående om personen ber om stöd och hjälp.

RÅD VID EN PERSONLIG KRIS
  • Ta dig själv på allvar
  • Lyssna till dig själv
  • Ge akt på hur mycket du mäktar med
  • Var inte rädd för att ta hjälp
Bli den första att tycka till!