Dags för nystart av järnvägen

DEBATT: JÄRNVÄGAR2011-11-29

Trafikverket betalar 125 miljoner kronor som kompensation för att man bröt kontraktet med ett underhållsföretag som inte skött sitt jobb. Trots tågkaos väljer regeringen att fortsätta experimentverkstaden, skriver Anders Ygeman (S) i riksdagens trafikutskott.

Jänvägen i Sverige är som vi alla vet hårt ansträngd. Många får stå och frysa på perrongerna i väntan på försenade tåg. Exportindustrin vill många gånger köra mer gods på järnväg, men tvekar på grund av att spåren är belastade till max och punktlig­heten haltar.

Nyligen berättade SVT att Trafikverket betalat 125 miljoner kronor för att bryta ett kontrakt med ban­underhållsbolaget Balfour Beatty Rail. Företaget hade misskött sig och inte klarat av sina åtaganden.

I stället för att stämma företaget tog alltså Trafik­verket av egna underhållspengar och gav dessa som kompensation till Balfour Beatty Rail.

Tänk att en kommun köpt äldrevård av det skandal­kantade bolaget Carema och säger upp avtalet. Men i stället för att bara bryta kontraktet så kompenserar man Carema med en rejäl summa pengar direkt ur budgeten för äldrevården. Det är naturligtvis helt ohållbart.

Man förundras också över att Trafikverket anlitat Balfour Beatty Rail från första början. Företaget är känt för att pruta på säkerheten och ställdes ansvariga för en mycket allvarlig tåg­olycka i Hatfield i Storbritannien år 2000. Som en konsekvens av olyckan valde Storbritannien att återreglera delar av järnvägstrafiken.

Vi socialdemokrater har de senaste åren krävt att avhjälpande underhåll måste ske i Trafikverkets egen regi. Det borde innebära stora kompetensvinster för Trafikverket om detta fanns i den egna organisationen.

Man skulle kunna tro att regeringen dragit några lärdomar av de senas­te årens tågkaos. Men i  stället väljer man att fortsätta experiment­verkstaden.

Den 13 december genomförs den slutliga privatiseringen av järnvägen då persontrafiken på järnväg avregleras helt. Det blir då fri konkurrens med ett antal nya aktörer på spåren. Det finns anledning till oro då det första snöovädret kan dra in över Sverige ungefär samtidigt. Och vi vet att liknande experiment i Estland, Nya Zeeland och Storbritannien slutat med fiasko och till slut en form av återreglering.

Det är hög tid för en nystart för den svenska järnvägen. Både person- och godstrafiken måste hålla måttet för att Sverige ska utvecklas i rätt riktning, med starka regioner och full sysselsättning. SJ måste ges tydligt uppdrag att bli ett av de ledande tågbolagen i Europa när det gäller kvalitet, komfort och punktlighet.

Ny kapacitet behövs för både gods och passa­gerar­trafik. På så vis kan nya snabbtågslinjer som Stockholm–Linköping och Göteborg–Borås skapas. Då ökar också kapaciteten på befintliga linjer.

Ett absolut första steg måste ändå vara att Trafik­verkets underhållspengar inte ska gå till spillo i kompensationsuppgörelser med Balfour Beatty Rail och andra oseriösa företag som inte fullgjort sina uppdrag.

Anders Ygeman (S)

ordförande i riksdagens trafikutskott

Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA