Facket rekommenderar skriftlig överenskommelse

FÖRDJUPNING: DISTANSARBETE2014-12-09

Grundprincipen är att arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön oavsett var medarbetarna har sin arbetsplats. Men det finns gråzoner som gör frågan mer komplicerad.

Av:  Elin Ekselius,  Tora Villanueva Gran

Maria Steinberg, universitetslektor i arbetsmiljörätt vid Örebro universitet, säger att det inte är helt glasklart hur ansvaret för arbetsmiljön fördelas när en anställd jobbar i sitt hem. Det kan ha betydelse om arbetet i hemmet är förväntat eller frivilligt, alltså på med­arbetarens eget initiativ, menar hon.

– Om en arbetsgivare säger ja till någon som vill jobba hemifrån en fredag för att det är långa bilköer då, kan man inte tro att arbetsgivaren ska ordna med en bra stol och ett skrivbord. Men om det förväntas av dig att du ska jobba hemifrån, då är det en helt annan sak, säger Maria Steinberg.

Om arbetsgivaren kommer överens med en medarbetare om att hon eller han regelbundet ska arbeta hem­ifrån, kan man avtala om villkoren för distansarbetet och vem som ska stå för utrustningen. I sin information om distansarbete i hemmet skriver Arbets­miljö­verket att arbetsgivaren kan behöva besöka hemmet för att undersöka förhållandena och bedöma riskerna.

På STs fackliga rådgivning ST Direkt ger man rådet att göra en skriftlig överenskommelse med arbets­givaren om villkoren för distans­arbetet.

– Det är viktigt att den är tydlig så att båda parter vet precis vad som gäller. Distansarbetet ska bygga på frivillighet, och överenskommelsen ska vara tidsbegränsad eller gå att säga upp med visst varsel, säger Eva Wikner, som är rådgivare på ST Direkt.

Hon tycker att den som har rätt att arbeta hemma också ska kräva samma arbetsvillkor vid hemarbetet.

– Annars är det lätt att man plötsligt jobbar från sin egen dator, med sin privata telefon och till exempel använder sin egen skrivare och så ska det inte vara. Det är också viktigt att komma ihåg att arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön oavsett var arbetet sker.

Maria Steinberg konstaterar att det är lite otydligt vad som klassas som arbetsskada om en medarbetare skadar sig i hemmet under den tid hon eller han arbetar:

– Om kaffekokaren i köket explo­derar för att den är gammal och risig är det ingen arbetsplatsolycka. Det måste vara väldigt tydligt att det verkligen har med jobbet att göra, som att man snubblar över datorsladden i arbetsrummet eller så.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA