Elizabeth Björklund, Elias Hedlund och Karolina Lindström är besvikna över att deras konduktörstjänster försvinner. »Det handlar ju inte bara om biljetter utan också om en säker och trygg resa och service«, säger Elias Hedlund.
Bild: Casper Hedberg
Elizabeth Björklund, Elias Hedlund och Karolina Lindström är besvikna över att deras konduktörstjänster försvinner. »Det handlar ju inte bara om biljetter utan också om en säker och trygg resa och service«, säger Elias Hedlund.

Konduktörerna ersätts av biljettstolpar

SPÅRTRAFIKEN2017-05-09

Arriva permanentar försöket med biljettstolpar och säger upp 60 konduktörer på Nockeby­banan och Tvärbanan i Stockholm. »Många är chocka­de och ledsna«, säger ST-företrädaren Elias Hedlund.

I snart ett år har Stockholms läns landsting drivit ett projekt med konduktörslösa spårvagnar på Nockeby­banan och Tvär­banan, som körs av tågbolaget Arriva. Under försökstiden har resenärerna fått läsa av sin biljett mot en stolpe.

Från början var drygt 100 konduktörer berörda, men nu har flera gått i pension eller fått andra jobb. De resterande 60 har haft andra arbetsuppgifter under projekttiden.

– Vi har hoppats få vara kvar, annars hade vi ju inte fortsatt. Det handlar ju inte bara om biljetter utan också om en säker och trygg resa och service, säger Elias Hedlund, som möter upp på Alviks station, knutpunkt för Tvärbanan och Nockeby­banan.

Men nu är hoppet ute. Alla konduktörer är varslade och uppsagda.

– Många är över 55 år och har jobbat i spårtrafiken hela sitt yrkesliv.

ST-medlemmen Karolina Lindström har varit anställd i snart åtta år. Liksom Elias Hedlund och flera andra har hon sett sig om efter ett nytt jobb och fått det.

– Men jag trivdes bra och är väldigt ledsen för alla andras skull, säger hon.

Elizabeth Björklund, även hon ST-medlem, kommer hastande över den grusiga perrongen. Hon har också trivts så bra att hon jobbat kvar, trots att hon snart är 67 år.

Vare sig hon, Elias Hedlund eller Karolina Lindström tycker att Arriva skött processen särskilt bra. Men skulden lägger de på politikerna.

– Jag blir så frustrerad när de pratar om enkla jobb. Det här är ett jättebra så kallat enkelt jobb. Vi är väldigt många nationaliteter som jobbar och har en fantastisk sammanhållning. Men så gör man så här och tar bort en hel yrkes­kår. Det är upprörande, säger Elizabeth Björklund.

I slutet av april kom beskedet att de skulle bli uppsagda och när Publikt träffar dem är det en dag kvar tills de blir arbetsbefriade, 4 maj.

– Det var en chock för många att det gick så snabbt. Vi har ju fått fylla i semesterlistor. Många hade nog räknat med att få jobba över sommaren i alla fall, säger Elias Hedlund.

Uppsägningstiden varierar från fyra månader och uppåt. Företaget har erbjudit medarbetarna att skola om sig till exempelvis buss-, lok- eller spårvagnsförare.

– Men det är väldigt hårda hälsokrav och lämplighetskrav, så många kommer nog inte att klara det, säger Elias Hedlund.

De som inte klarar kraven kan få stöd av Trygghetsrådet, som stöttar uppsagda i privat sektor.

Alla tre säger att de har känt stort stöd från resenärerna under den här tiden.

– De vet att vi gör så mycket mer än kontrollerar biljetter, saker som en stolpe inte kan göra. Vi hjälper passa­­­ge­rare ombord, förklarar biljett­systemet och skapar trygghet, säger Elias Hedlund.

Systemet med biljettstolpar ska även införas på Roslagsbanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan senare i år eller nästa år. Men om det innebär att all personal ombord på tåget utom lokföraren försvinner är än så länge oklart.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

DU KANSKE OCKSÅ ÄR INTRESSERAD AV

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA