Annons:
Luftfartsverket
Nyhet
AVSusanne Eriksson5 kommentarer

Kritik mot förslag att flytta flygledning

Kritiken mot Luftfartsverkets inriktningsbeslut om att fjärrstyra flygledningen på fem flygplatser från Stockholm har inte låtit vänta på sig. »Hur ska man garantera säkerheten och varför ska statliga jobb flyttas från regionen?«, undrar Hans Lindberg, S, kommunalråd i Umeå.

I januari tog Luftfartsverkets styrelse ett inriktningsbeslut om att fjärrstyra flygledningen på flygplatserna i Kiruna, Östersund, Umeå, Visby och Malmö från Stockholm. Sedan tidigare har ett försök pågått i Örnsköldsvik.

Kommunalrådet i Umeå, Hans Lindberg, S, är en av kritikerna.

Och det beror inte bara på att han är emot att flytta jobb från Umeå till Stockholm, förklarar han. Han påminner också om att ett tekniskt fel vid kontrollcentraler och flygledartorn i Stockholm och Malmö orsakade ett totalt flygstopp på Arlanda och Bromma i maj 2016. Den gången tog Telia på sig ansvaret.

– Det känns inte som om man uttömt alla frågor kring säkerhet och risker, säger han.

Det är inte bara kommun­politiker som upprörts av beslutet. Debatten pågår även i kommentarsfält på nätet. Flera debattörer hänvisar till de sårbarhetsproblem som det digi­tala samhället medför och som lyftes fram vid årets upplaga av konferensen Folk och försvar.

»Hela processen är väldigt forcerad och ledningen framstår som fartblind. Samrådsprocessen med Försvarsmakten, om att lägga ner flygtrafikledningen på Gotland och flytta alla flygledare till Arlanda, är INTE färdig«, skriver en person i Publikts kommentarsfält.

Precis som STs avdelning inom flygledningen påpekar andra debat­törer på flygtorget.se – en flygtidning på nätet – att det arbetssätt som de ekonomiska beräkningarna bygger på ännu inte är godkänt av Transportstyrelsen och inte heller har testats i större skala.

Det osar korruption lång väg.
Saab, LFV och staten sitter i samma båt. Saab håller i styråran, LFV och staten sitter tysta och stilla.
Dags för en granskning av SVT?
Det osar korruption lång väg.
Saab, LFV och staten sitter i samma båt. Saab håller i styråran, LFV och staten sitter tysta och stilla.
Dags för en granskning av SVT?
Ja verkligen. Detta är inte på något sätt bra för dessa flygplatser och LFV struntar i OM det går att fjärrstyra dessa utan konsekvenser för brukarna. Inga som helst tester eller simulering finns som stödjer. Inga bevis finns för att det
vare sig blir bättre eller billigare...
Allt detta handlar om att sjösätta ett SAAB Digital Air Traffic Solutions som ska börja sälja kamerasystem - man kan undra om det är detta som är LFV uppdrag?
Ingenjörers lekstuga och de som testar är själva beroende av att det ska fungera. Prestige, inget annat. Hur många miljoner än så länge... 200? 300?
Sturup har nästan 65% av Landvetters antal rörelser med MYCKET mer skolflyg/VFR och komplicerad trafikbild. Det är inte rimligt att tro att det ska fungera. Sturup har tre/fyra gånger fler rörelser än Linköping som också ska fjärrstyras.
Sturup har 15 gånger mer trafik än Örnsköldsvik och mer komplexitet.
Visby har trafiktoppar under sommaren och under övningar som inte är möjligt att hantera vid fjärrstyrning.
Olle slipper ta konsekvenserna... Precis som inte Thomas behövde...