Annons:
Håkan Stenbom anser att hans arbetsgivare struntat i sitt rehabiliterings­ansvar.Bild:Mats Erlandsson
REHABILITERING
Nyhet
AVLeif HolmkvistTyck till!

Lång väntan på rehabilitering

För 20 månader sedan insjuknade Håkan Stenbom efter en hjärtsvikt. Hans arbetsgivare, Försäkringskassan i Västerås, ville inte skaffa en lånedator så att han kunde jobba hemma under rehabiliteringen. Datorn skulle ha kostat 400 kronor i månaden.

Det var bara en halvtimme kvar på arbets­dagen 21 oktober 2015 för Håkan Stenbom på Försäkringskassans kundtjänst i Västerås. Datorn matade som vanligt fram ett nytt samtal inom åtta sekunder efter att det förra avslutats.

Smällen kom utan minsta förvarning. Ett yrselanfall och Håkan föll ihop över tangentbordet. Mest förvånad över att han svimmat och lite yr åkte han hem till Skinnskatteberg. Nästa morgon var han fortfarande yr och hustrun tvingade honom att ringa sjukvårdsupplysningen. Ambulansen kom direkt och tog honom till hjärt­intensiven.

Håkan Stenbom berättar att han skrevs ut efter två veckor med diagno­sen hjärtsvikt på grund av förstorat hjärta, sannolikt till följd av högt blodtryck orsakat av stress. Han for hem med en heltidssjukskrivning och »ett halvt apotek«, fast besluten att snart vara tillbaka på jobbet.

För om någon ska kunna det där med rehabilitering är det väl hans arbets­givare Försäkringskassan, tänkte han. 20 månader senare är Håkan Stenbom heltidssjukskriven och anser att arbetsgivaren struntat i sitt ansvar:

– Vad de gjorde? Inget. Jo förresten, jag fick två korta telefonsamtal första halvåret, ungefär »hej, hur mår du?« Inget avstämningsmöte inom tre månader och ingen planering för återgång i jobb.

Efter nio månader beslöts, efter samråd med läkaren, att han skulle jobba på kvartstid.

– Samma arbetsgrupp, samma arbets­uppgifter, säger Håkan Stenbom. Inget tal om anpassning av arbetet eller hjälpmedel. Men min närmaste chef sade okej till kortare pauser vid behov.

Men det gick inget vidare, stresssymptomen fanns kvar. Håkan bad att få jobba hemifrån. Problemet var att det bara fanns två låne­datorer med de program och den sekretess som arbets­uppgifterna krävde, datorer som några hundra anställda kunde boka. Håkan bad arbetsgivaren att leasa en extra dator, vilket skulle kosta 400 kronor i månaden. Närmaste chefen sade ja, men högsta chefen för kundtjänsten nej.

– Det var företagsläkaren som rekommenderade mig att börja jobba hemifrån. Nu jobbar jag på att bli frisk ändå, men jag förstår varför Försäkringskassan har höga sjuktal och stor personalomsättning.

STs avdelningsordförande Siv Norlin är inte nöjd med hur Försäkringskassan hittills tagit hand om anställda som behövt rehabilitering.

– Försäkringskassan är generellt sett varken bra på att förebygga ohälsa genom systematiskt arbetsmiljöarbete eller på rehabilitering, säger hon.

Siv Norlin hoppas nu att en planerad omorganisering av kundtjänsten ska minska stressen för de anställda. Områdeschefen William Vassei, som är ny på tjänsten sedan januari, vill inte diskutera det enskilda fallet. Men han säger att det nu finns en plan för att öka antalet bärbara datorer.

– Det öppnar för att i enskilda fall jobba hemifrån vid rehabilitering.

Sedan Pub­likt intervjuat ansvariga chefer på Försäkringskassan har Håkan Stenbom kallats till ett avstämningsmöte med arbetsgivaren, sin närmaste chef och företrädare för vården:

– Det hölls i positiv anda, säger han. Beslutet blev att jag nu får rehabiliteringsersättning. Nästa steg blir ett möte med Försäkringskassans handläggare.

Bli den första att tycka till!