Annons:
Trafikverkets ledning kände till felräkningen redan för ett år sedan. »Folk blir förbannade när de får höra att informationen redan fanns hos ledningen«, säger Jerk Wiktorsson, STs vice avdelningsordförande. Foto: Kasper Duczik.
Trafikverket
Nyhet
AVEva SpiraMattias Lahti DavidssonTyck till!

Mörkat räknefel upprör anställda

"Vi måste förstärka dialogen med medarbetarna", säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm efter avslöjande­na om felräkningar. Bland de anställda finns ett missnöje med att ledningen inte förklarat sig tidigare.
Gunnar Malm. Foto: Lasse Fredriksson.

– Personalen känner frustration, vi förstår inte vart pengarna till järnvägsunderhåll tar vägen, säger en anställd på Trafikverket som vill vara anonym.

I maj avslöjade SVT att Trafikverket räknat fel och underskattat kostnaden för underhåll av järnvägarna med 20 miljarder kronor. Men redan i mars 2013 hade anställda på myndigheten påtalat felet.

Att felräkningen uppmärksammats först nu har väckt starka känslor bland de berörda medarbetarna, säger Jerk Wiktorsson, STs vice ordförande på Trafikverket.

– Jag sitter med vid fikaborden. Det är en väldigt stor irritation de här dagarna. Folk blir förbannade när de får höra att informationen redan fanns hos ledningen. Man undrar varför de dröjt mer än ett år med att förklara sig.

Trafikverkets ledning hävdar att felet inte påverkat de beslut som fattats om järnvägsunderhållet. För Pub­likt bekräftar generaldirektör Gunnar Malm att det funnits fel i beräkningarna och att informationen fanns hos ledningen för ett år sedan.

– Den lärdom jag drar av det här är att vi måste ytterligare förstärka dialogen med medarbetarna. Jag och övriga chefer måste vara mer synliga, säger Gunnar Malm.

Trafikverkets experter har framhållit att med de satsningar som nu är beslutade kommer mindre prioriterade järnvägssträckor att fortsätta förfalla. Det uppdämda renoveringsbehovet kommer därmed att vara ännu större 2025 än det är nu. Gunnar Malm bekräftar att det är så.

– Det är helt korrekt. Men vi följer regeringens direktiv. Vi har varit väldigt öppna med att beskriva vilka konsekvenser det kan få.

STs ordförande på Trafikverket, Airi Aspman Larsson, har krävt att ledningen ska förbättra den interna kommunikationen.

– I viss mån har det blivit bättre, inte minst genom intranätet. De berörda medarbetarna måste få information innan de läser om arbetsplatsen i tidningen.

Men arbetsmiljön påverkas av medie­rapporteringen, säger hon.

– Folk mår inte bra när det hela tiden dyker upp skandaler. Man känner ingen glädje och stolthet längre.

Bli den första att tycka till!