Annons:
Pr-byrån Gullers Grupp fakturerade Arbetsförmedlingen sammanlagt 33 miljoner kronor 2011, nästan halva företagets omsättning. Fakturan på bilden summeras till 375 456 kronor, inklusive moms.
Arbetsförmedlingen
Nyhet
AVLeif HolmkvistJanne Sundling2 kommentarer

Myndigheten lägger miljoner på pr

När Arbetsförmedlingen drev kampanj för att ge funktionshindrade arbete gav det jobb – åt pr-branschen. Pr-konsulterna på Gullers Grupp fakturerade Arbetsförmedlingen över 14 miljoner kronor för pr-rådgivning under 2011.
»Nu ser man det som en del av uppgiften«, säger Greta Svensson på Arbetsförmedlingen om huruvida myndigheten ska bedriva kampanjer. Foto: Arbetsförmedlingen.
En del av Arbetsförmedlingens kampanj för att ge personer med funktionshinder jobb.

Statliga myndigheter ska inte ägna sig åt opinionsbildning, hette det när de borgerliga partierna var i opposition. 2006 gav en arbetsgrupp inom den borgerliga alliansen, kallad granskningsgruppen, förslag på strama tyglar för statliga myndigheter.

Men Arbetsförmedlingen har sedan 2006 blivit en kampanjdrivande myndighet. I januari 2007 fick myndig­heten tio miljoner kronor för att driva en reklamkampanj för den nya åtgärden nystartsjobb. Det fortsatte med kampanjer för instegsjobb och etablerings­reformen.

– Det var lite politiskt inkorrekt tidigare, nu ser man det snarare som en del av uppgiften. Man vill att myndigheten ska ägna sig åt folkbildning, kampanjer och pr för att beskriva sin verksamhet, säger Arbetsförmedlingens biträdande kommunikationschef Greta Svensson.

Förra året drev Arbetsförmedlingen kampanjen »Se kraften!« med syfte att få arbetsgivare att anställa personer med funktionshinder.

Regeringen anslog 15 miljoner kronor till kampanjen. Men den har kostat mer än det dubbla, 33 miljoner kronor. Av det har nära 19 miljoner gått till annonsering i tv och dagstidningar.

Nästan lika mycket som regeringen anslog kostade pr-rådgivarna. Pr-företaget Gullers Grupp fakturerade under 2011 Arbetsförmedlingen 14,2 miljoner kronor för rådgivning.

Enligt räkningarna har Gullers Grupp svarat för »intern förankring«, »kvalificerad rådgivning« och »medie­analys«, liksom »designkoncept« och »budskapsplattformar«. Eftersom Gullers Grupp både agerade rådgivare och skötte annonsköp i kampanjen kom deras uppdrag för Arbets­förmedlingen upp i strax under 33 miljoner. Det motsvarar halva byråns årsomsättning.

Arbetsförmedlingens egen kommunikationsavdelning har en budget på 100 miljoner kronor och 55 anställda. Men de kunde inte klara kampanjarbetet, förklarar Greta Svensson.

– Vi har gjort jättemycket själva, men har ingen dimensionering för att köra kampanjer av den här storleken. Vi har andra uppgifter vi ska sköta, det dagliga kommunikationsarbetet som information på webb och intranät, Platsjournalen och tidningen Arbetsmarknaden, som nu görs om till personaltidning, presskontakter på riks- och lokalnivå och kommunikativt stöd till andra avdelningar.

Pr-konsulterna har även tagit fram debattartiklar åt generaldirektören Angeles Bermudez-Svankvist.

I juni 2011 tog Gullers grupp 36 000 kronor för underlag till en artikel för DN Debatt. I september 2011 fakturerade byrån 122 000 kronor för »Debatt­artikel, arbete med statistik«. Det hela resulterade i en debattartikel i Göteborgs-Posten, enligt Greta Svensson.

Trots att man på Arbetsförmedlingen säger sig vara nöjd med utfallet av förra årets kampanj har myndigheten nu bytt pr-byrå. Efter en upphandling i vintras samarbetar Arbetsförmedlingen nu med pr-företaget Springtime.

Hittills har Springtime fakturerat Arbetsförmedlingen 1,2 miljoner kronor i år, främst för elva medieträningar med höga chefer.

– En del av de här medieträningarna är kopplade till den kundlöftessatsning som vi drog igång i maj i år. Men när vi anställer nya chefer är det också en del i utbildningen att medietränas, säger Greta Svensson.

Lars-Erik Backström, ST-ord­förande för Arbetsförmedlingen, reagerar inte på att pr-konsulter anlitats för över 14,2 miljoner kronor.

– Man kan tycka att det är mycket pengar. Men Arbetsförmedlingen har haft ett antal kampanjer för att marknadsföra sina tjänster och då köper man in resurser utifrån för marknadsföring, säger han.

Under 2011 och 2012 har Arbetsförmedlingen fått hård kritik för hur man hanterar den så kallade fas 3 i jobb- och utvecklingsgarantin. Bland annat har kommunikationsavdelningen tagit fram svarsmallar för företrädare som får kritiska frågor. Men Lars-Erik Backström vill inte koppla ihop den intensiva satsningen på medieträningar med fas 3-kritiken.

– Det har varit en hel del uppmärksamhet i medierna kring vissa uppdrag. Men vi har bytt ganska mycket chefer och då är det bra om de kan få kunskap om hur man hanterar medier. Det är inget märkligt att man bekostar utveckling av dem som är chefer, säger Lars-Erik Backström.

Jag tror det är ganska tydligt för de allra allra flesta i Sverige att Arbetsförmedlingen sedan länge jobbar med det deras eget namn föreslår. Att vi nu får lägga till propagandamaskin i serien av saker som arbetsförmedlingen jobbar med, men som inte de inte borde jobba med är förstås inte bra, men å andra sidan är det just bara en ytterligare sak i mängden.
Jag minns när vi satte upp en skylt på ett bygge som AF-kontoret jag jobbade på betalade större delen av på 90-talet och vi fick besked från högre ort att myndigheter inte fick göra reklam. Skylten fick dock sitta kvar då den kostat 500 kronor.