Annons:
Pauser
Fördjupning
AVElin EkseliusTyck till!

Pauser är en del av jobbet

Börja se på pauserna som prioriterade arbetsuppgifter. Då kommer du att bli mer effektiv och kreativ – och framför allt kommer du att må bättre.

Det behöver inte vara så farligt att ha en hög arbetsbelastning, om man ser till att också ha regelbundna pauser för återhämtning. Det menar psykologen och konsulten Bosse Angelöw, som skrivit boken Effektiv tidshantering.

– Men vi måste ändra perspektivet. Pauser behöver ses som ett arbets­moment. De är en förutsättning för en god prestation. I dag prioriterar många ned pauserna eller hoppar över dem helt i ett försök att spara tid.

Bosse Angelöw säger att pauser­na ger distans till arbetet, ger möjlighet till återhämtning, gör oss mer kreativa och hjälper oss att få nya idéer.

–Ofta hoppar man över pausen just när man jobbar intensivt och känner att man är inne i ett flow. Men om man inte tar en paus och ser till att få lite distans för reflektion är risken att man har flyt åt helt fel håll! »Sysslar 
jag egentligen med rätt saker?« är en fråga man kan ställa sig under en paus.

Torbjörn Åkerstedt, som är professor vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet, menar att hjärnan bara fokuserar riktigt bra under en kort period.

– Redan efter tio till femton minuter av fokusering minskar faktiskt förmågan att upptäcka signaler. Pauser har en väldigt uppiggande effekt, även om man inte dricker kaffe.

Bosse Angelöws råd är att ställa en timer och jobba koncentrerat under ungefär en halvtimme och sedan ta en paus på en eller ett par minuter. Det kan räcka att sträcka på sig och gå något varv i rummet.

– Blodcirkulationen ökar och du får viktiga perspektiv. Då kan du också utvärdera den halvtimme som har gått: har jag gjort rätt saker, eller har jag tappat fokus?

Pröva Pomodorometoden

Pomodorometoden är en teknik för ökad effektivitet som presenterades av Francesco Cirillo på 1980-talet. Gör så här:

  1. Välj en arbetsuppgift som ska utföras.
  2. Sätt en timer på 25 minuter – en »pomodoro«.
  3. Arbeta med uppgiften tills klockan ringer.
  4. Ta en kort paus, på ungefär fem minuter.
  5. Efter fyra pomodoroperioder, ta en längre paus på ungefär 15–30 minuter.
Det är skillnad mellan paus och rast

Paus. Under en paus ska du vara kvar på arbetsplatsen. Pausen räknas som arbetstid. Lagen anger inte hur många eller hur långa pauserna ska vara. 
Rast.En rast är ett längre av­brott som inte räknas som arbetstid. Du ska ha möjlighet att lämna arbetsplatsen och det ska framgå i förväg när rasten kan tas och hur lång den är. Arbetstidslagen föreskriver att  ingen ska arbeta mer än fem timmar i sträck utan rast. Enligt Arbetsmiljö­verkets riktlinjer ska rasten vara minst en halvtimme. 

Åtta

Så många minuter mellan pauserna hade de mest effektiva deltagarna i en studie som gjordes med appen Desk time. Deltagarnas datoranvändande registrerades och analyserades. Efter 52 minuter tog de mest effektiva deltagarna 17 minuters paus.

 

7 tips på nyttig pausaktivitet
  • Ett enkelt träningsprogram hjälper blodcirkulationen att komma i gång, löser upp spänningar, gör dig piggare och förebygger värk.
  1. Rör på dig. Sitt, stå, ta ett varv i rummet.
  2. Kryp ihop med armarna framför bröstet och skjut ut ryggen. Sträck armarna uppåt och bakåt. Upprepa.
  3. Vicka på huvudet från sida till sida. Ta ett djupt andetag och andas ut.
  4. Rulla axlarna bakåt. Vila, andas djupt.
  5. Nicka med huvudet fram och tillbaka, därefter från sida till sida.
  6. Ta ett par minuter för att andas lugnt. 
  7. Gå och hämta vatten. Sträck på dig!

tipsen kommer från 1177.se

Bli den första att tycka till!