Postnord anlitar bolag utan kollektivavtal

POSTNORD2017-01-13

Postnord anlitar transportbolag som saknar kollektivavtal, avslöjar Svenska Dagbladet. Näringsminister Mikael Damberg säger till tidningen att det kan vara acceptabelt, men statsminister Stefan Löfven anser att det bryter mot ägarpolicyn.

Postnord anlitar enligt Svenska Dagbladet, SvD, privata åkerier för internationella transporter och en stor del av de långväga transporterna i Sverige. Flera är svenska företag med många utländska chaufförer från exempelvis Bulgarien och Moldavien.

I avtal med sådana företag kräver Postnord inte kollektivavtal, skriver SvD. Det förekommer också enligt tidningen åkerikedjor i flera led, där Postnord inte har full kontroll över verksamheten.

Bolagets kommunikationschef Per Ljungberg säger till SvD att den hårda konkurrensen och prispressen inom logistikbranschen har styrt företagets agerande:

”Vi måste agera som resten av logistikbranschen för att över huvud taget vara konkurrenskraftiga, och det är också därför vi inte kräver kollektivavtal vid anlitande av underleverantörer för dessa transporter.”

De fackliga organisationerna i Postnord reagerar starkt på avslöjandet.

– Vår uppfattning är glasklar. Det ska vara kollektivavtal, säger STs avdelningsordförande Kristofer Björklund till Publikt.

Han säger att han och andra fackliga företrädare blev förvånade över Postnords uttalanden.

– Enligt min uppfattning så har vi varit överens med arbetsgivaren om att kollektivavtal skall finnas och att det skall vara en del av uppförandekoden ”Code of conduct”. Vi kommer givetvis lyfta frågan i samverkan och be om en förklaring till de nya uppgifterna från Postnord

Efter artiklarna har Postnord meddelat att man ska göra en särskild kontroll av några underleverantörer, och att alla måste följa uppförandekoden samt regler i Sverige och EU.

Näringsminister Mikael Damberg, S, säger till SvD att han ska fortsätta att ”trycka på” Postnord, som han ändå uppfattar agerar ”föredömligt”. Det finns inget lagkrav på kollektivavtal i statliga bolag, men väl krav på föredömligt agerande, påpekar han.

Han säger också att statliga företag är konkurrensutsatta och därför måste handla på samma villkor och med samma regler som andra företag. Det som kan begäras av Postnord är att företaget ska ”motivera från gång till gång varför de inte har kollektivavtal i vissa upphandlingar”.

Men statsminister Stefan Löfven, S, tycker annorlunda.

”Transportsektorn ska inte vara en vilda västern-sektor och det är inget argument att ´vi måste följa konkurrensen´. Vi ska inte ha en spiral nedåt vad gäller löner och arbetsvillkor så det är absolut inget hållbart argument”, kommenterar Stefan Löfven i SvD.

Han framhåller att regeringen i december införde hårdare krav i ägarpolicyn för statliga bolag.Där ingår att man ska ha ett brett hållbarhetsperspektiv, även inkluderande arbetsvillkor. Det gäller även Postnord.”

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA