»Vår uppfattning är glasklar. Det ska vara kollektivavtal«, säger STs avdelningsordförande inom Postnord, Kristofer Björklund.
Bild: Martina Holmberg
»Vår uppfattning är glasklar. Det ska vara kollektivavtal«, säger STs avdelningsordförande inom Postnord, Kristofer Björklund.

Postnord anlitar bolag utan kollektivavtal

POSTNORD2017-01-25

Postnord anlitar privata bolag som saknar kollektivavtal för utrikes transporter och vissa körningar i Sverige. Enligt ST bryter det mot bolagets upp­förandekod.

Postnord anlitar privata åkerier för omkring en tredjedel av bolagets transporter. Uppgifterna om underleverantörer utan kollektivavtal framkom i en granskning som Svenska Dagbladet gjort.

Enligt en redovisning som Postnord gjorde efter tidningens publicering går cirka 95 procent av de totala transportkostnaderna till körningar som görs av företag som har svenskt kollektivavtal.

Det är framför allt i utrikes transporter som Postnord avstår från att kräva kollektivavtal. Av inrikestrans­porterna är en mindre del, 0,7 procent, så kallad cabotage där ett utländskt åkeri anlitats, och inte heller i de fallen kräver Postnord kollektivavtals­enliga villkor, skriver Postnord i sin redovisning.

STs avdelningsordförande inom Postnord, Kristofer Björklund, är kritisk till arbetsgivarens agerande.

– Vår uppfattning är glasklar. Det ska vara kollektivavtal, säger han till Publikt.

STs uppfattning är att parterna varit överens om att kollektivavtal ska finnas och att det ska vara en del av upp­förandekoden »Code of conduct«.

– Vi kommer givetvis att lyfta frågan i samverkan och be om en förklaring, säger Kristofer Björklund.

Bolagets kommunikationschef Per Ljungberg anser däremot att upp­förande­koden inte innebär krav på kollektivavtal, och motiverar bolagets agerande med den hårda prispressen i branschen. Ett generellt krav på kollektiv­avtal skulle innebära ett betydligt högre kostnadsläge och att Postnord »inte kan konkurrera om uppdrag som involverar transporter utanför Sveriges gränser«, skriver han i ett mejlsvar till Publikt.

Näringsminister Mikael Damberg, S, säger i en kommentar i Svenska Dagbladet att det som kan begäras är att Postnord ska »motivera från gång till gång varför de inte har kollektiv­avtal i vissa upphandlingar«. Men stats­minister Stefan Löfven, S, tycker inte att konkurrensargumentet håller. »Vi ska inte ha en spiral nedåt vad gäller löner och arbets­villkor«, säger han till Svenska Dagbladet.

Både Postnords ledning och ST-avdelningen vill ha konkurrens på lika villkor och efterlyser skärpt lagstiftning i Sverige och EU för transportbranschen.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA