Statens servicecenters generaldirektör Thomas Pålsson säger sig förstå kritiken mot myndigheten, men säger också att de myndigheter som utnyttjat systemet fullt ut fått ökad effektivitet.
Bild: Elis Hoffman
Statens servicecenters generaldirektör Thomas Pålsson säger sig förstå kritiken mot myndigheten, men säger också att de myndigheter som utnyttjat systemet fullt ut fått ökad effektivitet.

Servicecenter skapar frustration på myndigheter

STATENS SERVICECENTER2016-09-20

Statens servicecenter bildades för att effektivisera myndigheternas administration. Men missnöjet gror bland myndig­heter och fackliga företrädare och en enkät från Statskontoret ger svidande kritik. Nu bemöter generaldirektören kritiken.

2015 beslutade regeringen att det inte längre ska vara frivilligt för myndig­heterna att ansluta sig till Statens service­centers löne- och ekonomi­administ­ra­tion. Men de beräknade effektivitetsvinsterna och kostnads­besparingen har ifrågasatts på flera myndigheter och nu även i en rapport från Stats­kontoret. Framför allt är det kostnaderna som irriterar.

– Vi kan konstatera att tjänsterna kostar mer nu än när vi själva ansvarade för dem, säger Lena Sandh, avdelnings­chef för verksamhetsstöd på Försäkringskassan.

Josefin Ström, enhetschef på Arbets­förmedlingens personalavdelning, tycker att det är både dyrare och mer arbete än tidigare. Enligt henne skulle tjänsten kosta 20 miljoner kronor förs­ta året och sedan 19 miljoner om året.

– Nu ligger kostnadsprognosen på 30 miljoner kronor för 2017. Det blir dubbelarbete eftersom de kräver att vi skickar underlag och vi behöver kvalitetssäkra överföringen, säger hon.

Hon tycker dock att syftet är gott.

– Men det är inte alltid centralisering innebär minskade kostnader. Och det är synd att vi enskilda myndig­heter ska ta kostnaden ur vår verksamhetsbudget på myndigheterna.

Flera av STs förtroendevalda på myndigheterna har liknande kritik, men lyfter fram ytter­ligare en aspekt. De system Statens service­center erbjuder är inte tillräckligt anpassningsbara till olika loka­la avtal, till exempel för skiftarbete.

– Vi är inte villiga att förhandla om våra avtal för att deras system inte klarar dem, säger Jerk Wiktorsson, ordförande för ST på Trafikverket.

Thomas Pålsson, generaldirektör på Statens service­center, förstår frust­rationen. Att tjänsterna blivit så mycket dyrare beror på att CGI, som äger löne­systemen, sagt upp avtalet i förtid, förklarar han.

– Vi blev tvungna att teckna ett nödavtal som även andra än våra kundmyndigheter använder.

Nu upphandlas nya system och de ska »självklart klara de lokala kraven«, säger Thomas Pålsson.

– Och de myndigheter som utnyttjat systemet fullt ut har fått effektivitetsvinster. Men omorganisation är alltid svårt.

Just nu är situationen pressad, förklarar Thomas Pålsson, eftersom Statens service­center för över data till nya system och samtidigt ansluter nya kunder. Enligt tidsplanen ska alla myndigheter vara anslutna 2019, men Thomas Pålsson har bett om uppskov till 2021.

En del av den fackliga kritiken handlar om att det blivit fler motparter. Siv Norlin, ordförande för ST inom Försäkringskassan, berättar om hur svårt det kan vara att rätta till en felaktig löneutbetalning:

– Hade chefen lämnat fel uppgifter eller hade Statens service­center gjort fel avdrag? Medlemmar kommer i kläm och ST fick jobba oerhört mycket för att reda ut det, säger hon.

STs ordförande på Statens service­center, Annika Anders­son, har förståelse för att det finns en oro på myndigheterna och att övergången kan kännas otrygg. Men hon tror att det reder ut sig med tiden.

– Självklart är det en uppstartsfas för oss att ta över en ny myndighet. Vi är människor och måste lära oss alla nya kunder. Men myndigheterna är viktiga för oss och vi sköter om dem med stort engage­mang. Statens service­center har tillkommit för att regeringen vill spara pengar. Mitt och STs uppdrag är att bygga en bra arbetsplats.

Alla myndigheter ska vara med

  • Statens servicecenter bilda­des 2012 för att effektivisera statens administration och minska kostnader för IT-system.
  • 2015 blev anslutning obligatorisk och 2019 ska i princip alla myndigheter vara anslutna.
  • Av Statens servicecenters 391 anställda är 210 medlemmar i ST.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA