ST försvarar Kriminalvårdens resor

KRIMINALVÅRD2014-10-17

Medarbetare vid Kriminalvårdens transporttjänst har bott på lyxhotell och åker business class, rapporterar Sveriges Radio. Thomas Bergman, ST-företrädare inom transporttjänsten, säger att en förklaring kan vara att det inte alltid finns säkerhetsklassade budgethotell.

Varje år genomför Kriminalvårdens transporttjänst omkring 5 000 utrikestransporter. Det handlar dels om intagna som ska utvisas efter avtjänat straff - eller som ska avtjäna straff i utlandet, dels om avvisningar eller utvisningar som Kriminalvården utför åt Migrationsverket.

Enligt Sveriges Radios Kaliber, som utfört granskningen, kostade dessa resor över 240 miljoner kronor 2013. Det är drygt 20 miljoner mer än året innan, trots att antalet transporterade var färre.

Kaliber har granskat de utvisningsresor som helt eller delvis genomförts med inhyrda flygplan de senaste åren. Reportrarna har hittat ett åttiotal resor där personalen stannat på en ort på vägen hem i två eller ibland tre nätter.

Enligt Kaliber är det inte i enlighet med avtal. Att åka vidare till en ”vilo-ort” är snarare en praxis som utvecklats. Exempelvis tillbringades tre nätter i Dubai efter en utvisning till Kabul.

− I vissa av de länder som transporttjänsten åker till går det inte att sova kvar, Afghanistan är ett sådant. Då måste man åka till annan ort och vila. Och på vissa orter kanske det inte ens finns ett säkerhetsklassat budgethotell, säger Thomas Bergman, regionansvarig för ST, som är noga med att säga att han inte har läst allt som Kaliber presenterar och därför inte har alla fakta.

Men, säger han, personalen har rätt att vila. Det är inte ovanligt att de jobbar 30 timmar i sträck.

− Du har rätt till elva timmars vila per dygn. Har du då jobbat 23 timmar på raken, får du efter 13 timmar rätt till elva timmars vila och därefter två timmars vila per arbetad timme. Efter 23 timmar har du alltså rätt till 31 timmars vila.

Sveriges Radio rapporterar också att personalen alltid får flyga business class hem om de vill, vid resor över tre timmar.

Thomas Bergman tycker att det i de flesta fall är rimligt eftersom det inte är tjänsteresor det handlar om. Han konstaterar att det handlar om personer som har resande som jobb och reser hela veckorna. De hinner knappast vila som den som vistas eller sover hemma. Och att åka ekonomiklass innebär många nackdelar.

− Det handlar om reglerna kring när man måste checka in, rätt till biljett och hela paketet. Det blir dubbelt så jobbigt att åka ekonomiklass, inte bara för att man får sämre stolar och mindre plats.

Samtidigt, säger han, har ST drivit på i flera år för att se över det avtal som finns, som är sedan 1996.

− Det är luddigt och gammalt, vi behöver ett nytt.

Claes Nöjd, ställföreträdande chef för transporttjänsten, säger att personalavdelningen har i uppdrag att förhandla fram ett nytt modernare avtal för transporttjänsten. Han kan i dagsläget inte uttala sig om de enskilda hotell eller resor som Kaliber tagit upp varit rimliga eller inte.

− Vi väljer hotell i första hand utifrån säkerhetsfaktorn, vilket land det handlar om. Vi tar också hänsyn till att hotellet ger förutsättningar för vila och har avbokningsmöjligheter, då vi har hundratals avbokningar per år.Men finns det inte fullgoda skäl till specifika val av hotell och val av resor så är det fullständigt oacceptabelt att bo eller resa dyrare än vad situationen kräver.

Han säger att internrevisionen tagit upp vissa brister.

− En av dem är att vi ska ha god kostnadskontroll i samverkan med de andra berörda myndigheterna och det jobbar vi med.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Kriminalvården
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA