Det förarlösa tåget passerade flera obevakade övergångar för att sluta sin färd i ett fler­familjs­hus i Saltsjöbaden. Nu har tågföretaget Arriva tagit på sig ansvaret för olyckan.
Bild: Holger.Ellgaard - CC BY-SA 3.0
Det förarlösa tåget passerade flera obevakade övergångar för att sluta sin färd i ett fler­familjs­hus i Saltsjöbaden. Nu har tågföretaget Arriva tagit på sig ansvaret för olyckan.

ST-medlem friad fyra år efter olyckan

SPÅRTRAFIK2017-02-10

Den rangerare och ST-medlem som under flera år varit misstänkt för grovt arbetsmiljöbrott i samband med en olycka på Saltsjöbanan är inte längre misstänkt. Förundersökningen mot honom har lagts ned och tågoperatören Arriva har tagit på sig skulden.

– Nu slipper vår medlem leva med det hot om åtal som han levt med i tre år, säger en lättad Anette Brogren, ombudsman för ST.

15 januari 2013 kom ett av Saltsjöbanans tåg i rullning från depån. Det allt mer skenande tåget passerade flera obevakade övergångar och brakade till slut igenom en stoppbock vid ändhållplatsen i Saltsjöbaden och in i ett flerfamiljshus.

Ombord på tåget befann sig en städerska som skadades allvarligt och hölls nedsövd efter olyckan. Direkt efter händelsen påstod SL och Arriva att hon olovligen tagit kommandot över tåget. Men ganska snart övergavs den teorin.

I stället delgavs arbetsgivaren Arriva och en rangerare som arbetade under olycksnatten, misstanke om grovt arbetsmiljöbrott.

– Det har varit väldigt ovisst de här åren. Men nu är jag självklart lättad även om det känns lite ambivalent. Jag visste ju hela tiden att jag var oskyldig, säger rangeraren.

Våren 2014 konstaterade Statens haverikommission att den direkta orsaken till olyckan var att förarplatsen hade arrangerats så att en intryckning av knappen ”stäng” i förarhytten var tillräcklig för att sätta tåget i rörelse.

Detta hade felanmälts flera gånger. Rangerarna hade därför varit tvungna att utveckla rutiner för att hindra att tåget frös fast under natten, förklarar Anette Brogren.

– Dessa rutiner följde alla rangerare som jobbade natt. Så vår rangerare hade inte mer skuld än någon annan. Hur tåget sedan kom i rullning vet vi fortfarande inte, säger hon.

Nu har Åklagarmyndigheten fattat beslut om ett strafföreläggande där Arriva tar på sig ansvaret och betalar 500 000 kronor i böter. Därmed väcks inget åtal. Städerskan får 20 000 kronor i skadestånd.

Enligt strafföreläggandet brast Arriva på flera punkter. Bland annat har man inte gjort vad man har kunnat för att förebygga händelsen.

– De har accepterat en företagsbot och därmed erkänt att de brustit i sitt arbetsgivaransvar, säger Anette Brogren.

ST-medlemmen och rangeraren är tacksam över det stöd han fått av ST, som genomfört egna tekniska och arbetsrättsliga utredningar.

– De var de enda som hjälpte mig. Jag är väldigt nöjd med alla, inte minst med Bosse Hansson som stred för mig lokalt. Jag rekommenderar ST å det grövsta. Vilket stöd jag fått för den lilla avgiften!

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Spårtrafiken
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA