Strejkvarsel inom järnvägsinfrastruktur

AVTAL2017-05-08

Seko har varslat om strejk inom bransch järnvägsinfrastruktur. I ett första steg tas medlemmarna ut i konflikt vid lunchtid 17 maj, om inget avtal är färdigt tills dess.

Seko och motparten Almega har inte kunnat komma överens om villkoren för in- och uthyrning av personal. Enligt ett pressmeddelande från den Seko handlar det om att arbetsgivaren inte vill gå med på att LOs bemanningsavtal tillämpas.

”Det är inte acceptabelt att personal som hyrs in får sämre arbetstidsbestämmelser, lön och ersättningar än den personal som är anställd i det inhyrande företaget”, kommenterar Sekos förbundsordförande Valle Karlsson i ett pressmeddelande.

Seko varslar därför om strejk i två omgångar med början vid lunch den 17 maj. Det andra steget tas måndagen efter, om parterna inte har kommit överens om ett nytt avtal innan dess.

Seko organiserar ungefär 2 000 medlemmar som huvudsakligen jobbar som eltekniker, spårsvetsare, signaltekniker och banarbetare inom branschen järnvägsinfrastruktur. ST har ett hundratal medlemmar inom bransch järnvägsinfrastruktur.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA