Bild: Thinkstock

Tryggt om bilen måste lagas ofta

KOLL PÅ: FÖRMÅNSBIL2014-09-17

Om din förmånsbil ofta går sönder kan det kännas tryggt att arbetsgivaren står för notan. Men om bilen i stället är ovanligt hållbar, kan kostnaden bli högre än om du hade ägt den själv.

Om du får använda din arbetsgivares bil privat måste du skatta för förmånen – om du inte åker mindre än 100 mil om året. Skattereglerna är utformade så att det ska kosta dig lika mycket som om du ägde bilen själv.

En lite bättre bil kan exempelvis värderas till 3 500 kronor per månad.

– Själva skattesatsen är densamma som för lönen men kan variera mellan olika personer beroende på inkomst och kommun, säger Pia Blank Thörnroos, skattejurist på Skatteverkets rättsavdelning.

Hon menar att det positiva med förmånsbil är att det kan kännas tryggt att veta vad månadskostnaden blir. Men om bilen håller sig ovanligt hel kan kostnaden bli lite högre än den skulle ha blivit om du hade ägt bilen själv. Om den däremot behöver lagas mycket kan det vara en fördel eftersom arbetsgivaren som ägare av bilen ska stå för reparationer.

– Lagstiftarens avsikt är att det ska vara ett neutralt upplägg i jämförelse med att äga bilen själv, säger Pia Blank Thörnroos.

Arbetsgivaren ska varje månad redovisa bilförmånen på lönespecifikationen.

Så högt är förmånsvärdet

Olika bilmodeller har olika förmånsvärden, den summa som läggs på brutto­lönen. Här är tre exempel:

  • Volvo V70 T4: 3  383 kronor per månad.
  • Toyota Prius 1.8 hybrid, miljöbil: 3  050 kronor per månad.
  • Ford Fiesta Titanium 1.0, 100 hk, 5 dörrar: 2  475 kronor per månad.

Tidigare fick man en rejäl nedsättning av förmånsvärdet om bilen var miljöklassad. Men den regeln togs bort vid årsskiftet.

  

Böterna får man betala själv

Den anställde ska själv betala eventuella böter. Om arbetsgivaren betalar böterna ska det betraktas som lön till den anställde. Trängselskatt ska däremot arbetsgivaren stå för.

238 000  

Så många förmånsbilar fanns i Sverige 2013, enligt uppskattningar från Skatteverket.

Diesel vanligast – och ökar mest

Förmånsbilarnas drivmedel

  • 2009

Bensin 16 %

Diesel 52 %

Elhybrid 2 %

Etanol och gas 30 %

  • 2010

Bensin 11 %

Diesel 66 %

Elhybrid 3 %

Etanol och gas 20 %

  • 2011

Bensin 10 %

Diesel 76 %

Elhybrid 2 %

Etanol och gas 12 %

Källa: Beskattning av förmånsbilar. Underlag till utredningen om fossilfri fordonsflotta i Sverige, Ynnor AB/SCB

  

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA