Berätta om din drivkraft när du tittar på konst tillsammans med barn.
– Jag ser det som en demokrati­fråga! Barnen gör inte sin första teckning när de gör en huvudfoting, utan det börjar långt tidigare. De har upplevelser av ljus, färger och former. Lusten till bilden är en sådan stark kraft! Barnen som kommer till museet får titta på kons­ten, prata om den och så får de skapa egna bilder i ateljén. Om vi lyssnar på vad barnen har att berätta så stödjer vi deras kreativitet, och de får en stark självkänsla. Det behövs i en demokrati. Jag minns själv hur viktigt det var.

Vad minns du?
– När jag var tio år gammal var jag på skolbesök på Moderna museet och det betydde oerhört mycket för mig. Jag tror att jag kommer ihåg varenda tavla och skulptur som vi tittade på! Det var bland annat en målning av Josef Albers där och jag minns hur den gula färgen kom emot mig. Och så var det en skulptur av Engelbrekt där han var så rakryggad och höll huvudet högt. Det var en bild av kamp! Vi tittade på hans kropp och vad den uttryckte. Han var en upprorsman och det syntes. Nu kan jag se att det var min allra första lektion i härskartekniker. Jag var alldeles tagen av att det fanns ett rum för sådana samtal! Där man pratade om så viktiga saker. Men jag tycker egent­ligen inte att man alltid måste lära sig en massa varje gång man går in på ett museum.

Hur menar du då?
– De statliga museerna betalas av skattepengar, vi äger dem tillsammans. Det är våra rum! Offentliga rum där man ska kunna bara vara. Man behöver inte förstå allt eller lära sig så mycket. Och man behöver inte köpa eller börja äga något! I dag är så många offentliga platser gallerior. Museer är något annat, en plats som är till för oss alla.

Upplever du att alla också kommer till museet?
– Det är den allra största frågan som jag grubblar på nu. Jag läste en rubrik i en tidning där det stod »Varför ska ett sjukvårdsbiträde i Värmland vara med och betala för biljetter till Operan i Stockholm?« Men jag tycker att frågan i stället borde vara »Varför går inte sjuk­vårdsbiträdet i Värmland på Operan i Stockholm?« Den frågan vill jag ägna mig åt. Jag vill att sjukvårdsbiträdet i Värmland ska få möjlighet gå på Operan, och komma till Moderna museet. Jag tycker att det är viktigt för demo­kratin att alla får tillgång till kultur.