Arbetsmiljön i kläm

ENTREPRENADER2003-12-11

När verksamhet läggs ut på entreprenad finns stor risk att arbetsmiljön åsidosätts. Orsaken är att lagstiftningen sätts ur spel, vilket hänt Citypendeln.

Av:  Christina Swahn

Entreprenader blir allt vanligare inom det offentliga området. Med dem blir det svårare att komma åt arbetsmiljöproblem. Det har drabbat lokförarna på pendeltågen i Stockholm.

SL, som äger tågen, gör en stor upphandling av nya pendeltåg samtidigt som ett hyresavtal om tyska pendeltåg diskuteras.

Arbetsmiljölagen ger skyddsombuden rätt att vara med och påverka hur de nya pendeltågen ska ut redan under planeringen.

Men eftersom SL lagt ut driften av pendeltågstrafiken på entreprenad och lokförarna är anställda av Citypendeln försvåras skyddsombudens möjligheter att påverka.

– Citypendeln har inte informerat om upphandlingen. Att den var på gång fick vi veta genom SL-spalten i tidningen Metro, säger Mats Hanqvist, ST-Spårtrafik och skyddsombud på Citypendeln.

I ett brev till SLs ledning protesterar ST Spårtrafik mot att de fick ta del av upphandlingsspecifikationen för nya fordon först när anbudstiden gått ut. Samtidigt pekar ST på ett antal brister gällande arbetsmiljö i SLs kravspecifikation.

– När leverantören väl är vald startar en ny fas då detaljerna ska utformas, då blandas fler parter in. Skyddsombudets synpunkter måste vi bry oss om, säger Gunnar Schön, VD för SL.
Samtidigt betonar han rollfördelningen.

– Vi kommunicerar med Citypendeln och de kommunicerar med skyddsombuden, framhåller Gunnar Schön.

Lagen ger lokförarnas skyddsombud rätt att ställa krav på Citypendeln som arbetsgivare men inte på SL som äger tågen.

– Lagstiftningen har inte hängt med i den snabba utvecklingen, säger Maria Steinberg, arbetsmiljöjurist som forskar i skyddsombudsrätt vid Örebro universitet.
Två regelsystem krockar med varandra.

– Den klassiska arbetsrätten handlar bara om förhållandet mellan arbetstagare och arbetsgivare. Men arbetsmiljörätten handlar också om förhållandet till beställaren, i detta fall SL, säger Maria Steinberg.

Lösningen är att förändra lagstiftningen så att den klassiska arbetsrätten omfattar även uppdragsgivaren, menar hon.

För att uppmärksamma arbetsgivaren på arbetsmiljön i de tyska pendeltågen kontaktade skyddsombudet Arbetsmiljöinspektionen som gjorde en förhandsgranskning.

– Om tågen tas i trafik kommer det vi påpekade att bli krav, säger Christer Öberg, arbetsmiljöinspektör vid Arbetsmiljöinspektionen.
Från Citypendeln säger man att hänsyn tagits till resultatet.

Fakta

Lokförarna på Citypendeln har svårt att göra något åt arbetsmiljöproblem. Orsaken är entreprenadverksamheten. Krav kan ställas på Citypendeln som arbetsgivare men inte på SL som äger tågen. Två lagar krockar.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA