Ord- och ljudböcker har varit en inspiration för Sara Granérs lek med ord.
Bild: Sara Granér.
Ord- och ljudböcker har varit en inspiration för Sara Granérs lek med ord.

Att göra konst av ordvitsar

KULTURARTIKLAR: ORDVITSAR2019-10-10

Med sitt Instagramprojekt Dagens ord sätter serietecknaren Sara Granér satirisk skruv på den ofta bespottade ordvitshumorn. Nu experimenterar hon också med lera, broderi och olja inför en utställning i Göteborg i höst.

Av:  Lisa Boda

Göteborg må vara ordvitsar­nas Mecka, men det var från Malmö som den första serietecknarvågen i början av 2000-talet rullade ut över ett Sverige svältfött på skarp samhällssatir. Numera tillhör Sara Granér det etablerade grand old serieladies-­gänget, vars albumsläpp får journalister att vallfärda till Möllevångstorget.

Kollegan Liv Strömquist är bokaktuell och har tingat den gemensamma ateljén, så vi träffas hemma hos Sara Granér några kvarter bort. Detaljerna avslöjar vem som bor i lägenheten: värmeljushållaren på köksbordet i funkisköket är målad i ett välbekant sicksackmönster och i fönstret står resultatet av sommarens experimenterande med lera, en omisskännligt granérsk keramikgris.

– Den står under blomman och blir alltid fläckig när jag vattnar den, säger Sara Granér och gnider grisen över det glaserade trynet.

Sedan genombrottet med debut­albumet Det är bara lite aids 2008 har Sara Granérs skeva fabeldjur synts i tidningar som ­Galago, Dagens Nyheter, ETC och Aftonbladet, liksom i samlingsalbum som All I want for Christmas is planekonomi och Jag vill inte dö, jag vill bara inte leverera.

Ordlekar och absurdistiska tolkningar av talesätt tillhör Sara Granérs signum. Det som skiljer hennes nuvarande projekt från de tidigare är att hon utgår från ett ord per bild. För att inte köra fast gav hon sig själv i uppgift att komma på ett ord per dag – sedan rakt ut på Instagram under hashtaggen Dagens ord.

– Kvantitet har fått gå före kvalitet. Och då är det skönt att Instagram har en så låg tröskel. Det behöver inte vara så genomarbetat, folk kan ju lägga upp en bild på en macka, säger Sara Granér, men backar:

– I och för sig, många lägger hela sin själ och identitet i en mackbild. Men jag tycker om att hålla uppe ett flöde. Förr gjorde jag samma sak fast i mitt skissblock, Instagram är som ett publikt skissblock.

Några exempel på hur det kan se ut: I en ruta faller en grupp djur ned för ett stup. Ovanför står det ”Biologiskt mångfall”. I en annan sitter en uppgiven figur med mobilen i handen under en tickande klocka och orden: ”Säg den lycka som svarar”. På en tredje går någon ned för en flygplanstrappa intill affischer av rykande bajskorvar till ordet ”marknadsavföring”. De bästa bilderna ska samlas i ett kommande album, men först ska de ställas ut på galleri Backlund i Göteborg.

Hur kommer du på orden?

– Ibland tittar jag i en ordbok, och jag lyssnar mycket på vad folk säger. Jag lyssnar också väldigt mycket på ljudböcker när jag jobbar. Häromdagen sa uppläsaren ”han kände sig obehaglig till mods”, men det lät som ”han kände sig obehaglig till mos”. Då fick jag upp en fin och lite vemodig bild av att stå vid en korvkiosk. Och det känns dessutom lite Göteborg med gött mos, så det blir bra till utställningen.

Att Göteborgsvitsar brukar klassas som låg pappahumor besvärar henne inte, hon har alltid vurmat för tramsiga skämt.

Den samhällskritiska aspekten då? Sara Granérs serier har kallats alltifrån aggressiva till deprimerande. Men de har alltid utgjort en munter spark i skrevet på ­patriarkatet och ett kortsiktigt kapitalistiskt samhällssystem. Och visst inspireras hon av sådant hon stör sig på i dagspolitiken.

– Men ibland är det som att jag åker snålskjuts på mitt eget rykte. En författare sa att hon skriver för att försöka sy ihop det som är trasigt i samhället. Så kan jag känna också, men drivkraften för att fortsätta hålla på är att det är härligt.

Sara Granér nämner målarböcker för vuxna som lär hjälpa folk att stressa av.

– Det är ju det jag gör jämt! Det finns något skönt med att göra en gris. Hjärnan tycker om det.

En alternativ karriär för ordnörden Sara Granér hade kunnat vara översättare. Hon gick en översättarutbildning, med spanska som grundspråk, innan hon bytte spår. ­Under Dagens ord-projektet har hon lyssnat mycket på poddar om neurolingvistik och indoeuropeisk språkutveckling. Under den korta promenaden till hennes lokal glider vi in på de finsk-ugriska språkens ursprung.

Ateljén är inhyst i en låg tegelbyggnad med två rum. I det ena står Liv Strömquist uppflugen i en soffa och blir fotograferad. Det andra domineras av en uppspänd duk där Sara Granérs brandgula kantiga nallefigur just ska sätta gaffeln i en tallrik mos. Inför utställningen har Sara Granér gjort om sina skisser i nya tekniker, experimenterat med lera, broderi och olja.

– Det känns bra att ta konstnärligt ansvar för det jag ställer ut, säger hon och skrattar. Och att måla en Göteborgsvits i olja på duk är kul. Att liksom ta en sådan grej på jättestort allvar och se vad som händer. 

Inför sin separatutställning i höst har Sara Granér bland annat målat ordvitsar i olja på duk.
Bild: Julia Lindemalm
Inför sin separatutställning i höst har Sara Granér bland annat målat ordvitsar i olja på duk.

Bilderna ska bli album

  • I höst är Sara Granér aktuell med en separatutställning på Galleri Backlund i Göteborg från 30 oktober till 6 november.
  • Hennes serier publiceras regelbundet i Aftonbladet, och på hennes instagramkonto @el_granero. Ett album med bilder från projektet, Allas lika mellangärde, släpps efter jul. 
  • I våras debuterade Sara Granér som dramatiker och regissör med dockteaterföreställningen En idiot ibland oss, där hennes figurer fjärrstyrdes med Playstation-kontroller. 
  • Hon kan också titulera sig poet, sedan hon släppte dikt- och bildverket Blixt från oklar himmel 2017.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA