Bättre klimat mellan fack och arbetsgivare

MIGRATIONSVERKET2016-10-21

Relationerna mellan facket och ledningen på Migrationsverket har förbättrats sedan Mikael Ribbenvik blev tf generaldirektör i september. Särskilt populärt är beslutet att avskaffa den integrerade kundtjänsten som stal tid från medarbetarnas ordinarie arbetsuppgifter.

Den 19 september meddelade Anders Danielsson att han lämnade uppdraget med omedelbar verkan efter fem år som generaldirektör. Ställföreträdaren Mikael Ribbenvik blev då tillförordnad generaldirektör och utsåg utvecklingsavdelningens chef Christina Werner till ställföreträdare. Samtidigt fick såväl operativa verksamheten som kommunikations- och HR-avdelningen av olika skäl tillförordnade chefer.

Därmed har Migrationsverket på en dryg månad fått en i stort sett ny ledning. STs ordförande Sanna Norblad tycker att det redan under denna korta tid märkts att det blivit högre i tak:

– Vi har nu en dialog med arbetsgivaren som vi inte haft tidigare. Samtalsklimatet är bättre och vi blev till exempel häromdagen inbjudna till samtal med alla chefer inom asylprövningen.

Omkring 4 000 av Migrationsverket cirka 8 300 anställda är medlemmar i ST. Deras arbetssituation är omvittnat pressad med hårt tryck på att behandla berget av asylansökningar som uppstod under förra höstens stora flyktingmottagande. Praktiskt taget alla avdelningar har arbetat under svår press av flyktingvågen.

Ett av Mikael Ribbenviks första beslut var att avskaffa det grundligt impopulära systemet med integrerad kundtjänst. Tanken var att ett stort antal medarbetare skulle ta tid från ordinarie arbetsuppgifter för att i stället svara på inkommande samtal till kundtjänsten.

– Den integrerade kundtjänsten fick oerhört mycket kritik, säger Sanna Norblad. Jag vet flera medarbetare som var på vippen att säga upp sig när de såg hur mycket jobb de inte skulle hinna för att i stället sitta med kundtjänsten. Men nu har ju ledningen backat och beslutat att bygga upp en normal kundtjänst.

Den nya tillförordnade ledningen består av personer med många år inom verksamheten. Det är Sanna Norblad tacksam för:

– Det är enklare att jobba fackligt om ledningen är rutinerad. De förstår genast vad vi pratar om och känner till problemen. De har varit med under både upp- och nedgång. Det kan behövas för vi kan komma att behöva avveckla personal efter en tid.

– Men just nu och en tid framöver är det tufft, vi behöver öka produktionen. Då är det viktigt med en bra dialog med ledningen, så att vi kan skapa en bättre arbetsmiljö.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA