Dyra brister i myndigheters IT-system

SOCIALFÖRSÄKRING2012-03-15

Brister i IT-stödet vållar extra kostnader för handläggningen av förmåner hos både Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten, enligt en rapport från ISF.

Inspektionen för socialförsäkringen, ISF, har genomfört en granskning av hur IT-stödet fungerar på Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. Granskningen visar att det finns dolda IT-kostnader i handläggningen av förmåner hos båda myndigheterna.

När IT-systemen inte ger det stöd som handläggarna behöver uppstår dolda kostnader, konstaterar ISF. Dubbelarbete, manuell hantering och fel/driftavbrott vållar spilltid som ökar kostnaderna. Hos Försäkringskassan uppskattas de extra kostnaderna till 300 miljoner kronor per år och hos Pensionsmyndigheten till mellan 9 och 15 miljoner kronor årligen. Ändå anser ISF att de två myndigheterna uppvisar bättre resultat än andra organisationer av motsvarande storlek.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA