Annons:
Digg
Fördjupning
AVAnna Hjorth0 kommentarerTyck till!

Hon vill att tekniken ska tjäna medborgarna

När den nya myndigheten Digg ska samordna arbetet med att göra statsförvaltningen digital är det inte de statsanställdas it-arbetsmiljö som har högsta prioritet. Men generaldirektören Anna Eriksson konstaterar att frågan ändå är viktig: »Vi måste bygga system som är ändamålsenliga för att få ut nyttan av dem.«

Det är i Sundsvall som vägen till ett smartare land börjar. I alla fall om man tror att den börjar på Myndigheten för digital förvaltning, med den poppigare förkortningen Digg. Hit är den nya myndigheten lokaliserad, och det där med »vägen till ett smartare land« går att läsa på hemsidan digg.se. Att general­direktören Anna Eriksson brinner för smarta lösningar, innovationer och digitalisering går inte att ta miste på.

– När jag tittar på vad jag har gjort i mitt yrkesliv så har det nästan alltid handlat om hur ny teknik kan skapa nytta för människor. Det var också därför jag sökte det här jobbet, för att jag vill vara med och påverka och skapa nytta för medborgarna, jag drivs av det, säger hon.

Vi möts i ett av alla små mötesrum med glasväggar som finns hos Digg. Myndigheten huserar i nyrenoverade lokaler högst upp i en byggnad med utsikt mot Norra berget. Kontoret är aktivitetsbaserat och inte ens general­direktören har eget rum.

– Men det här mötesrummet använder jag ofta för samtal och sådant som inte fungerar i kontorsland­skapet. Annars trivs jag jättebra med det aktivitets­baserade. Jag sitter ofta i det vi kallar för vardagsrummet, har en favorit­plats i en soffa där, säger Anna Eriksson.

Soffan delar hon med en tygdocka i form av Nintendofiguren Super Mario. Och ibland slår sig förstås någon av de 40 medarbetarna också ned. Så gott som alla är nyanställda, de började när myn­digheten sjösattes 1 september förra året. Men några följde med i verk­sam­hetsövergång från bland annat E-legitimationsnämnden, som lades ned när Digg startade. Vissa av dem jobbar fortfarande i Stockholm.

Den nya myndigheten har ett digert uppdrag. Man ska samordna och stödja den offentliga förvaltningens digitalisering. Vad det innebär i praktiken kan dock vara lite knepigt att förstå för den oinvigde. Men Anna Eriksson har det solklart för sig.

– Tolkningen av orden är viktiga här. Vår uppgift är framför allt att samordna och stödja. Det finns många myndig­heter som är duktiga på digitalisering och verksamhetsutveckling med användare och kunder i fokus. Vissa har kommit långt inom sina områden. Men det som saknas är samordning av det som görs. Och stöttning av dem som inte kommit lika långt.

Anna Eriksson pratar om att använda teknikens möjligheter med tjänster som e-legitimation och »Mina fullmakter« som konkreta exempel. Det handlar också om att använda de data som redan finns hos olika myndigheter på ett mer effektivt sätt – exempelvis för att korta handläggningstider och i förlängningen spara pengar åt staten.

– Men det kan vara många andra typer av smarta lösningar. Vi kan också ha ett ansvar för att föra ett slags katalog över tjänster som finns, som fler kan använda. Allt handlar egentligen om att göra det enklare för medborgarna, och då måste till exempel informations­utbytet mellan myndigheter göras enklare. Där är det en massa juridiska och tekniska frågor som måste lösas.

Effektivisering är ett ord som ofta går hand i hand med begreppet digitalisering. Så även här. Det ligger också inom Diggs uppdrag att göra den offent­liga förvaltningen mer effektiv genom digitalisering. Så sent som i våras konstaterade Ekonomistyrnings­verket i en granskning att svenska myndigheter inte kommit tillräckligt långt och att det saknas digital mognad och kompetens på flera nivåer.

Nu är det inte Diggs ansvar att komma till rätta med allt detta. Myndig­heten ska vara mer av en katalysator och stå för samordningen. Det handlar om att hjälpa andra med förutsättningarna för digitaliseringen. Inte ut­ifrån hur det ser ut i dag, utan hur det ser ut i morgon, för utvecklingen går bredbandssnabbt. Hur varje myndighet sedan väljer att driva och jobba med de frågorna är alltid ledningens ansvar, poängterar Anna Eriksson.

Många anställda i staten kämpar så gott som dagligen med dåliga it-system och upplever mycket stress kring det. Det är en stor arbetsmiljöfråga på myndigheterna, visade en enkät som Pub­likt gjorde förra året. Fackliga före­trädare berättade bland annat om att medarbetare tvingas att arbeta i gamla och tröga system och att det finns många it-lösningar som inte har inte­gre­rats med varandra. Och på vissa ställen måste man arbeta i system som inte är färdigutvecklade – trots att
utvecklingsarbetet har pågått i åratal.

Anna Eriksson är väl medveten om att det ser ut så här. Hon tar upp det när hon ska beskriva vilka hinder som Digg står inför när det gäller att främja digitalisering och effektivisering.

– I den offentliga förvaltningen har man använt it väldigt länge. Nu är det en stor utmaning att alla de gamla systemen inte går att koppla ihop med de nya. Hur ska vi komma från det gamla som kontinuerligt kostar pengar och samtidigt byta ut och utveckla nytt? Vi blir aldrig färdiga med det, det är precis som i livet – det krävs en ständig utveckling.

Det är inte användarnas arbetsmiljö som har den högsta prioriteten i Diggs arbete. Men finns ändå med i uppdraget, i termer av att främja användarnas behov, förklarar Anna Eriksson. Användarna är inte bara medborgarna, utan även – och i stor utsträckning – de anställda som jobbar i systemen.

– Jag förstår verkligen att man blir stressad när det inte fungerar. Det är ett stort problem, som vi måste ta på allvar. Det är viktigt att försöka skapa förståelse hos alla för att vi behöver öka digitaliseringstakten. Vi måste bygga system som är ändamålsenliga för att få ut nyttan av dem.

Anna Eriksson menar att fler måste bli medvetna om att det finns många delar i välfärdsstaten som kan digitaliseras och effektiviseras, och att det är nödvändigt. Annars kommer det inte att finnas tillräckligt många som kan jobba och upprätthålla den. Hon nämner administrationen som exempel, som tar onödigt mycket tid för många yrkesgrupper.

Men hon ser ingen risk för att den effektivisering som digitaliseringen är tänkt att uppnå skulle leda till att det behövs färre som jobbar i det offentliga framöver. Det ligger inte i Diggs uppdrag att försöka få ned personalkostnader.

– Nej, återigen handlar det snarare om att det kan bli brist på folk som jobbar i välfärden. Jag ser inte att digitaliseringen skulle innebära att man minskar personalkostnaderna eller att jobb försvinner. Däremot kommer rollerna och arbetsuppgifterna att förändras. Som när vi testade artificiell intelligens, AI, på Lantmäteriet. Då fick några handläggare ansvar för att lära AIn saker. De fick nya roller som robot­tränare!

Nya roller behöver inte innebära så avancerade förändringar som att handläggare blir AI-tränare. Det kan också handla om att nya, automatiserade processer kräver andra saker av medarbetarna än i dag.

– Om en automatisering innebär att man själv som medborgare knappar in sitt ärende så ställer det nya och fler krav på att informationen som kommer in i systemet blir rätt. Då krävs det mer stöd från anställda till medborgare som behöver hjälp. Processerna kommer att se annorlunda ut och då förändras arbets­uppgifterna, säger Anna Eriksson.

För att det ska bli verklighet krävs det ett livslångt lärande hos de anställda. Det är något generaldirektören återkommer till flera gånger under den timslånga intervjun. Hon menar att det är viktigt att myndighetschefer och andra ledare i det offentliga funderar på hur jobben kommer att se ut.

– Samhället ställer mer och mer krav på kompetenser som går på tvärs, där man förstår hur olika saker hänger ihop. Men det är alla medarbetares ansvar också. Om människor är intresserade av att lära mer så finns det väldigt mycket kurser som man kan gå. Sedan måste vi inse att varje myndighet inte kan ha all kompetens bland de anställda, så för vissa uppgifter kommer det alltid att behövas exempelvis it-konsulter.

Anna Eriksson brinner för digitaliseringen och alla möjligheter den för med sig. Men när hon ska tala om vad som är roligast med jobbet som generaldirektör på Digg så handlar det blixtsnabba svaret om något helt annat än teknik.

– Det är människorna! Att få jobba med alla dessa engagerade människor är det roligaste och bästa med det här jobbet.

Detta är Digg
  • Myndigheten för digital förvaltning, Digg, öppnade 1 september 2018.
  • Digg ligger i Sundsvall och har cirka 40 anställda.
  • Myndigheten ska bland annat samordna och stödja den förvaltningsgemensamma digitaliseringen, ansvara för den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen, bistå regeringen med underlag för utveckling av digitaliseringen av offentlig sektor samt följa och analysera utvecklingen på området.
Anna Eriksson
  • Ålder: 53 år.
  • Bor: Fortfarande i Gävle, sedan elva år. Flyttlasset går snart till en lägenhet i Sundsvall, där hon får nära till jobbet.
  • Familj: Gift, två utflugna barn.
  • Bakgrund: Kommer närmast från en tjänst som utvecklingsdirektör på Lantmäteriet, med ansvar för verksamhetsutveckling och it. Har också jobbat 20 år i det privata näringslivet, bland annat inom Kinneviks­sfären och Ica. Civilingenjör i elektroteknik från KTH.
  • fritiden: Skidåkning på vintern och segling på sommaren.
Bli den första att tycka till!
StatsförvaltningNyhetStatens myndigheter informera mer om aktuella EU-frågor. Det är Statskontorets slutsats efter en granskning av hur tolv myndigheter sköter information och samråd med civilsamhället.
LÖNERNyhetFör fjärde året i följd toppar Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon löneligan för de myndighetschefer som lönesätts av regeringen. En löneförhöjning på 4 600 kronor gör att hon nu tjänar 174 600 kronor i månaden.
KRIMINALVÅRDENNyhetUngdomar som Kriminalvården ska transportera till hem för tvångsvård kan bli sittande flera dagar i polisarrest, enligt en rapport från Justitieombudsmannen, JO. Orsaken är att Kriminalvården inte har tillräcklig kapacitet för uppdraget.
Nationella transportenhetenFördjupningAnders von Gegerfelt, Daniel Sjöblom, Thomas Näslund och Daniel Johansson kör frihetsberövade personer på Kriminalvårdens och andra myndigheters uppdrag. Människorna de kör kan vara våldsamma och farliga och Kriminalvårdens nationella transportenhet sätter säkerheten främst.
HÖGSKOLANNyhetDet är nödvändigt att bygga ut högskolan, säger Matilda Ernkrans, S, minister för högre utbildning och forskning. Hon vill också att lärosätena ska minska andelen otrygga anställningar.
MIGRATIONSVERKETNyhetI en chefsenkät på Migrationsverket svarar mer än hälften att de inte tycker att myndigheten har en ändamålsenlig styrning och ledning. ”Det är uppseendeväckande”, anser STs Kent Helgesson.
DiskrimineringNyhetDiskrimineringsombudsmannen, DO, inleder en tillsyn för att kontrollera att högskolor och universitet följer diskrimineringslagens krav på att aktivt arbeta mot diskriminering.
ArbetsmiljöNyhetPå flera myndigheter har antalet anmälda fall där anställda utsatts för hot och våld ökat, visar Publikts granskning. Erica Zemgals blev misshandlad av en arbetssökande. ”Jag hade inte en chans att larma innan knytnävsslaget kom”, säger hon.
KriminalvårdenNyhetBristen på platser i flera häkten och en allmän platsbrist i landets fängelser har lett till negativa konsekvenser för de intagna, konstaterar JO efter en serie inspektioner.
SiSNyhetEn anställd vid Statens institutionsstyrelse, SiS, har dömts i hovrätten till fängelse i 3,5 år för flera fall av våldtäkt mot barn, rapporterar Ekot. Brotten har begåtts på ett ungdomshem där mannen jobbade.
ARBETSMILJÖNyhetAntalet godkända arbetsskador ligger i stort sett stilla, enligt en ny rapport från AFA Försäkring. Detta efter närmast en fördubbling sedan 2007.
JONyhetJustitieombudsmannen, JO, riktar allvarlig kritik mot Länsstyrelsen i Skåne län, sedan en lantbrukare ännu efter tre år inte fått något besked om en ansökan om jordbruksstöd. Det visar enligt JO en förvånansvärd nonchalans.
SjukförsäkringNyhetKvinnor sjukskrivs i högre grad än män för psykisk ohälsa trots likartad funktionsnedsättning, visar en rapport från Riksrevisionen. "Granskningen visar att sjukförsäkringssystemet inte verkar kunna åstadkomma en likformig bedömning av kvinnor och män", kommenterar riksrevisor Stefan Lundgren rapporten.
Statens servicecenterNyhetStatens servicecenter, SSC, bjuder in fler myndigheter och aktörer att delta i samarbetet vid de lokala servicekontoren. I en debattartikel skriver myndighetens generaldirektör Thomas Pålsson att bibehållen offentlig service kräver nya arbetssätt.
StatsförvaltningNyhetJustitieombudsmannen, JO, kritiserar Pensionsmyndigheten för att myndigheten inte haft koll på sin e-post. I närmare tio års tid skickades e-post till en adress som ingen hade till uppgift att kontrollera.
RIKSARKIVETNyhetEn privatperson som begärde ut allmänna uppgifter från Riksarkivet fakturerades för de 15 minuter som det tog att leta fram uppgifterna. Nu kritiseras myndigheten av Justitieombudsmannen.
ARBETSDOMSTOLENNyhetST stämmer ett privat städbolag i Arbetsdomstolen eftersom en anställd ST-medlem inte fått sjuklön för fyra dagars frånvaro. Arbetsgivaren har kollektivavtal med ett annat fackförbund, men det är ingen anledning till att inte driva målet, menar förbundets jurist Veera Littmarck.
StatsförvaltningNyhetDen statliga närvaron och servicen är ojämnt fördelad över landet. Norrbottens och Gotlands län tillhör topp tre både sett till antalet statliga arbetsställen per invånare och till antalet sysselsatta i statlig förvaltning per invånare. Det framgår av en kartläggning som gjorts av landets länsstyrelser i samverkan.
ArbetsförmedlingenNyhetArbetsförmedlingen gjorde rätt när myndigheten efter sju år gav upp om att hitta ett jobb åt en arbetssökande. Det slår Högsta förvaltningsdomstolen fast. Det fanns särskilda skäl att återkalla hens anvisning till jobb- och utvecklingsgarantin.
MigrationNyhetDomstolarnas handläggning i migrationsmål är orimligt långsam, konstaterar Justitieombudsmannen, JO, efter en granskning. JO har granskat ett ärende där en 14-årig pojke fått vänta nästan fyra år på ett beslut om uppehållstillstånd.
ArbetsförmedlingenNyhetArbetsförmedlingens matchningsarbete vilar på en svag kunskapsgrund. Det konstaterar Riksrevisionen efter en granskning. Enligt rapporten ökar det risken för att arbetssökande inte får likvärdigt stöd.
ARBETSFÖRMEDLINGENNyhetGeneraldirektören Mikael Sjöberg lämnar Arbetsförmedlingen när hans förordnande går ut nästa år. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson säger till Sveriges Radio att hon är nöjd med hans arbete men att det är dags att byta chef.
StatsförvaltningNyhetNio myndigheter samverkar i planer för att lansera en e-tjänstelegitimation för statsanställda, skriver Computer Sweden. 36 000 anställda berörs inledningsvis av tjänsten, som ska drivas av Försäkringskassan.