Annons:
Digg
Fördjupning
AVAnna Hjorth0 kommentarerTyck till!

Hon vill att tekniken ska tjäna medborgarna

När den nya myndigheten Digg ska samordna arbetet med att göra statsförvaltningen digital är det inte de statsanställdas it-arbetsmiljö som har högsta prioritet. Men generaldirektören Anna Eriksson konstaterar att frågan ändå är viktig: »Vi måste bygga system som är ändamålsenliga för att få ut nyttan av dem.«

Det är i Sundsvall som vägen till ett smartare land börjar. I alla fall om man tror att den börjar på Myndigheten för digital förvaltning, med den poppigare förkortningen Digg. Hit är den nya myndigheten lokaliserad, och det där med »vägen till ett smartare land« går att läsa på hemsidan digg.se. Att general­direktören Anna Eriksson brinner för smarta lösningar, innovationer och digitalisering går inte att ta miste på.

– När jag tittar på vad jag har gjort i mitt yrkesliv så har det nästan alltid handlat om hur ny teknik kan skapa nytta för människor. Det var också därför jag sökte det här jobbet, för att jag vill vara med och påverka och skapa nytta för medborgarna, jag drivs av det, säger hon.

Vi möts i ett av alla små mötesrum med glasväggar som finns hos Digg. Myndigheten huserar i nyrenoverade lokaler högst upp i en byggnad med utsikt mot Norra berget. Kontoret är aktivitetsbaserat och inte ens general­direktören har eget rum.

– Men det här mötesrummet använder jag ofta för samtal och sådant som inte fungerar i kontorsland­skapet. Annars trivs jag jättebra med det aktivitets­baserade. Jag sitter ofta i det vi kallar för vardagsrummet, har en favorit­plats i en soffa där, säger Anna Eriksson.

Soffan delar hon med en tygdocka i form av Nintendofiguren Super Mario. Och ibland slår sig förstås någon av de 40 medarbetarna också ned. Så gott som alla är nyanställda, de började när myn­digheten sjösattes 1 september förra året. Men några följde med i verk­sam­hetsövergång från bland annat E-legitimationsnämnden, som lades ned när Digg startade. Vissa av dem jobbar fortfarande i Stockholm.

Den nya myndigheten har ett digert uppdrag. Man ska samordna och stödja den offentliga förvaltningens digitalisering. Vad det innebär i praktiken kan dock vara lite knepigt att förstå för den oinvigde. Men Anna Eriksson har det solklart för sig.

– Tolkningen av orden är viktiga här. Vår uppgift är framför allt att samordna och stödja. Det finns många myndig­heter som är duktiga på digitalisering och verksamhetsutveckling med användare och kunder i fokus. Vissa har kommit långt inom sina områden. Men det som saknas är samordning av det som görs. Och stöttning av dem som inte kommit lika långt.

Anna Eriksson pratar om att använda teknikens möjligheter med tjänster som e-legitimation och »Mina fullmakter« som konkreta exempel. Det handlar också om att använda de data som redan finns hos olika myndigheter på ett mer effektivt sätt – exempelvis för att korta handläggningstider och i förlängningen spara pengar åt staten.

– Men det kan vara många andra typer av smarta lösningar. Vi kan också ha ett ansvar för att föra ett slags katalog över tjänster som finns, som fler kan använda. Allt handlar egentligen om att göra det enklare för medborgarna, och då måste till exempel informations­utbytet mellan myndigheter göras enklare. Där är det en massa juridiska och tekniska frågor som måste lösas.

Effektivisering är ett ord som ofta går hand i hand med begreppet digitalisering. Så även här. Det ligger också inom Diggs uppdrag att göra den offent­liga förvaltningen mer effektiv genom digitalisering. Så sent som i våras konstaterade Ekonomistyrnings­verket i en granskning att svenska myndigheter inte kommit tillräckligt långt och att det saknas digital mognad och kompetens på flera nivåer.

Nu är det inte Diggs ansvar att komma till rätta med allt detta. Myndig­heten ska vara mer av en katalysator och stå för samordningen. Det handlar om att hjälpa andra med förutsättningarna för digitaliseringen. Inte ut­ifrån hur det ser ut i dag, utan hur det ser ut i morgon, för utvecklingen går bredbandssnabbt. Hur varje myndighet sedan väljer att driva och jobba med de frågorna är alltid ledningens ansvar, poängterar Anna Eriksson.

Många anställda i staten kämpar så gott som dagligen med dåliga it-system och upplever mycket stress kring det. Det är en stor arbetsmiljöfråga på myndigheterna, visade en enkät som Pub­likt gjorde förra året. Fackliga före­trädare berättade bland annat om att medarbetare tvingas att arbeta i gamla och tröga system och att det finns många it-lösningar som inte har inte­gre­rats med varandra. Och på vissa ställen måste man arbeta i system som inte är färdigutvecklade – trots att
utvecklingsarbetet har pågått i åratal.

Anna Eriksson är väl medveten om att det ser ut så här. Hon tar upp det när hon ska beskriva vilka hinder som Digg står inför när det gäller att främja digitalisering och effektivisering.

– I den offentliga förvaltningen har man använt it väldigt länge. Nu är det en stor utmaning att alla de gamla systemen inte går att koppla ihop med de nya. Hur ska vi komma från det gamla som kontinuerligt kostar pengar och samtidigt byta ut och utveckla nytt? Vi blir aldrig färdiga med det, det är precis som i livet – det krävs en ständig utveckling.

Det är inte användarnas arbetsmiljö som har den högsta prioriteten i Diggs arbete. Men finns ändå med i uppdraget, i termer av att främja användarnas behov, förklarar Anna Eriksson. Användarna är inte bara medborgarna, utan även – och i stor utsträckning – de anställda som jobbar i systemen.

– Jag förstår verkligen att man blir stressad när det inte fungerar. Det är ett stort problem, som vi måste ta på allvar. Det är viktigt att försöka skapa förståelse hos alla för att vi behöver öka digitaliseringstakten. Vi måste bygga system som är ändamålsenliga för att få ut nyttan av dem.

Anna Eriksson menar att fler måste bli medvetna om att det finns många delar i välfärdsstaten som kan digitaliseras och effektiviseras, och att det är nödvändigt. Annars kommer det inte att finnas tillräckligt många som kan jobba och upprätthålla den. Hon nämner administrationen som exempel, som tar onödigt mycket tid för många yrkesgrupper.

Men hon ser ingen risk för att den effektivisering som digitaliseringen är tänkt att uppnå skulle leda till att det behövs färre som jobbar i det offentliga framöver. Det ligger inte i Diggs uppdrag att försöka få ned personalkostnader.

– Nej, återigen handlar det snarare om att det kan bli brist på folk som jobbar i välfärden. Jag ser inte att digitaliseringen skulle innebära att man minskar personalkostnaderna eller att jobb försvinner. Däremot kommer rollerna och arbetsuppgifterna att förändras. Som när vi testade artificiell intelligens, AI, på Lantmäteriet. Då fick några handläggare ansvar för att lära AIn saker. De fick nya roller som robot­tränare!

Nya roller behöver inte innebära så avancerade förändringar som att handläggare blir AI-tränare. Det kan också handla om att nya, automatiserade processer kräver andra saker av medarbetarna än i dag.

– Om en automatisering innebär att man själv som medborgare knappar in sitt ärende så ställer det nya och fler krav på att informationen som kommer in i systemet blir rätt. Då krävs det mer stöd från anställda till medborgare som behöver hjälp. Processerna kommer att se annorlunda ut och då förändras arbets­uppgifterna, säger Anna Eriksson.

För att det ska bli verklighet krävs det ett livslångt lärande hos de anställda. Det är något generaldirektören återkommer till flera gånger under den timslånga intervjun. Hon menar att det är viktigt att myndighetschefer och andra ledare i det offentliga funderar på hur jobben kommer att se ut.

– Samhället ställer mer och mer krav på kompetenser som går på tvärs, där man förstår hur olika saker hänger ihop. Men det är alla medarbetares ansvar också. Om människor är intresserade av att lära mer så finns det väldigt mycket kurser som man kan gå. Sedan måste vi inse att varje myndighet inte kan ha all kompetens bland de anställda, så för vissa uppgifter kommer det alltid att behövas exempelvis it-konsulter.

Anna Eriksson brinner för digitaliseringen och alla möjligheter den för med sig. Men när hon ska tala om vad som är roligast med jobbet som generaldirektör på Digg så handlar det blixtsnabba svaret om något helt annat än teknik.

– Det är människorna! Att få jobba med alla dessa engagerade människor är det roligaste och bästa med det här jobbet.

Detta är Digg
  • Myndigheten för digital förvaltning, Digg, öppnade 1 september 2018.
  • Digg ligger i Sundsvall och har cirka 40 anställda.
  • Myndigheten ska bland annat samordna och stödja den förvaltningsgemensamma digitaliseringen, ansvara för den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen, bistå regeringen med underlag för utveckling av digitaliseringen av offentlig sektor samt följa och analysera utvecklingen på området.
Anna Eriksson
  • Ålder: 53 år.
  • Bor: Fortfarande i Gävle, sedan elva år. Flyttlasset går snart till en lägenhet i Sundsvall, där hon får nära till jobbet.
  • Familj: Gift, två utflugna barn.
  • Bakgrund: Kommer närmast från en tjänst som utvecklingsdirektör på Lantmäteriet, med ansvar för verksamhetsutveckling och it. Har också jobbat 20 år i det privata näringslivet, bland annat inom Kinneviks­sfären och Ica. Civilingenjör i elektroteknik från KTH.
  • fritiden: Skidåkning på vintern och segling på sommaren.
Bli den första att tycka till!
ArbetsförmedlingenNyhet8 000 personer har deltagit i något av Arbetsförmedlingens 14 snabbspår sedan starten 2016. Ungefär varannan av deltagarna var i jobb inom två år från att de startat sitt snabbspår, redovisar myndigheten.
EUNyhetEU-parlamentet och ministerrådets ordförande har kommit överens om ett förslag till en ny europeisk arbetsmyndighet. Förslaget ska närmast godkännas av ministerrådet och parlamentet.
ArbetsrättNyhetDen nya lagen om fredsplikt på arbetsplatser där det finns kollektivavtal skulle börja gälla först nästa år. Men nu skyndas arbetet på.
ArbetsförmedlingenNyhetInspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, kommer att kalla till sig Arbetsförmedlingen för att få en förklaring till myndighetens it-problem, något som lett till felaktigt indragen aktivitetsersättning. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson, S, kände inte till problemen, uppger SVT.
KronofogdenNyhetCentrum för rättvisa stämmer Kronofogden för slarv med enskildas pengar. Organisationen hävdar att det handlar om tusentals som kan ha drabbats och kräver nu skadestånd i två pilotfall.
ÖppenhetNyhetEtt EU-förslag som ska skydda visselblåsare kan i stället försvåra för dem som vill varna för oegentligheter, varnar Journalistförbundets ordförande Ulrika Hyllert.
ArbetsförmedlingenNyhetArbetsförmedlingen kan ha fattat tiotusentals felaktiga beslut om att dra in aktivitetsstöd till enskilda. Det är en automatiserad hantering som genererat de felaktiga besluten, rapporterar flera medier.
MigrationsverketNyhetDet var en privatperson som lyckades ändra meddelandet på Migrationsverkets talsvar till ”Jävla Migrationsverket” i slutet av januari. Myndigheten konstaterar att telefonfunktionen inte ”höll tillräckligt hög kvalitet”, skriver Dagens Nyheter.
ÖppenhetNyhetDen svenska FRA-lagen kommer att tas upp på nytt av Europadomstolen, skriver Advokatsamfundet. Domstolen tar upp frågan om lagens integritetsskydd i stor kammare.
STNyhetST frias från anklagelserna om vårdslös rådgivning i samband med att en kvinna sade upp sig från Åklagarmyndigheten. Enligt Stockholms tingsrätt saknas ett uppdragsavtal mellan parterna.
KronofogdenNyhetUnder förra året gjorde Kronofogden flera felaktiga utbetalningar till fordringsägare. Totalt uppgick de till närmare nio miljoner kronor. Enligt en internrapport upptäcktes flera fel av ren slump, uppger Ekot.
KonkurrensverketNyhetRiksrevisionen har inlett en granskning av Konkurrensverkets tillsynsverksamhet. Syftet är att granska om konkurrens- och upphandlingstillsynen sker effektivt och om myndighetens ingripanden är välgrundade.
PensionsmyndighetenNyhetJustitieombudsmannen, JO, har inlett en granskning av Pensionsmyndighetens ”okända” mejllåda. Samtidigt har JO upptäckt att den egna myndigheten har e-postadresser med 2 400 mejl från sju år som inte besvarats, skriver Dagens Nyheter.
UtrikesförvaltningenNyhetEn lokalanställd vid den svenska ambassaden i Teheran lämnade ut sekretessbelagda uppgifter om ett asylsökande par i Sverige, uppger SVT. Händelsen har utretts av utrikesdepartementet.
InformationssäkerhetNyhetVarningen för att ha känsliga uppgifter i utlandsägda molntjänster har väckt mycket diskussion på myndigheterna, säger Daniel Melin på Statens inköpscentral. Inom kort ska han presentera en förstudie om säkra och lagliga webbaserade kontorsstöd i offentlig verksamhet.
ArbetsrättNyhetEuropaparlamentet, ministerrådet och EU-kommissionen har preliminärt enats om ett nytt direktiv om tydligare och mer förutsägbara arbetsvillkor inom EU. TCO välkomnar överenskommelsen.
FörsäkringskassanNyhetRegeringen har gett Försäkringskassan i uppdrag att tillhandahålla säker it-drift till andra myndigheter. Nu efterlyser Försäkringskassans it-chef tydligare besked om vilka som ska omfattas.
SkogsstyrelsenNyhetSkogsstyrelsen har varslat om uppsägning av 124 anställda runt om i landet. Varslet är en direkt följd av minskade anslag i 2019 års budget och minskade uppdrag till myndigheten.
MigrationsverketNyhetEn handläggare vid Migrationsverket har anmälts till personalansvarsnämnden sedan hen i ett e-postmeddelande begärt 100 000 kronor i ersättning av en asylsökande. Handläggaren uppger att det var avsett som ett skämt.
Svenska kraftnätNyhetUlla Sandborgh, chef för Svenska kraftnät, avgår efter de missförhållanden som avslöjats vid myndigheten. Regeringen kritiserar henne för brister i säkerheten i myndighetens verksamhet.
BOLAGSVERKETNyhetFör Bolagsverkets anställda kom arbetsgivarens varsel som en överraskning, enligt STs avdelningsordförande Marica Hammarlund. ”Det är förstås jättetråkigt. Just nu är det ändå ganska lugnt, jag tror att informationen inte riktigt har sjunkit in än”, säger hon.
Statens institutionsstyrelseNyhetArbetsmiljöverket kräver snabba åtgärder för att minska riskerna för personalen när tvångsvårdade får ökad tillgång till internet. Annars hotar ett vite på 100 000 kronor. Bakgrunden är att personal trakasseras på sociala medier.
KriminalvårdenNyhetEtt växande underskott är orsaken till att Kriminalvården nu dragit i gång ett stort sparprogram. Myndigheten har inte gett besked om personalneddragningar, men enligt STs avdelningsordförande Per Sunneborn går det inte att spara på annat än personalkostnader.
ArbetsmarknadNyhetTrots att det finns tecken på en inbromsning i konjunkturen har arbetskraftsbristen inom staten ökat under hösten jämfört med våren 2018. Det visar Arbetsgivarverkets nya konjunkturbarometer.
MigrationsverketNyhetMigrationsverket stoppar utbetalningar till Errin-programmet, som syftar till att stödja asylsökande som frivilligt återvänder till hemlandet. Stoppet omfattar samarbetet med en lokal organisation i Afghanistan.
StatsförvaltningNyhetEkonomistyrningsverket, ESV, har inlett en kartläggning av i vilken utsträckning myndigheter som är skyldiga att bedriva internrevision använder ledningssystem för sin ekonomistyrning.
StatsförvaltningNyhetSedan valet har inga nya myndighetschefer tillsatts, eftersom övergångsregeringen avstått från att fylla vakanserna. I dag saknar elva myndigheter en ordinarie högsta chef. På Regeringskansliet vill man inte svara på hur snabbt nya myndighetschefer kan vara på plats.
Bolagsverket NyhetBolagsverket har i dag varslat 40 anställda om uppsägning. Orsaken är att man behöver spara pengar, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
LöneutvecklingNyhetSTs medlemmar på myndigheterna har haft en god löneutveckling de senaste två åren, visar statistik från förbundet. Snittökningarna ligger klart över avtalens miniminivåer.
FackligtNyhetSkillnaden i medlemsantal mellan TCO och LO krymper. Vid årsskiftet hade TCO-förbunden drygt 1,4 miljoner medlemmar, enligt Arbetet. Därmed skiljer bara 15 000 medlemmar mellan de två fackliga centralorganisationerna.
JämställdhetNyhetMän hindras ofta av informella kulturer på arbetsplatsen från att ta föräldraledigt. Ett skäl är att de inte vill vålla problem för kolleger som får ”täcka upp”, enligt forskning vid Göteborgs universitet.
Statens museerNyhetStatens museer har dålig kontroll över sina samlingar. De vet inte alltid vilka föremål de har, var de finns eller i vilket skick de är. De gör inte heller tillräckligt för att förebygga stölder, konstaterar Riksrevisionen efter en granskning.
JÄMSTÄLLDHETNyhetMän ”tar sig genom eldstormen” medan kvinnor ”lägger pussel”. Näringslivets chefer skildras med könsstereotyper i medierna, visar en studie från Handelshögskolan vid Örebro universitet.
It-säkerhetNyhetFlera myndigheter anlitar eller planerar att anlita Försäkringskassan för sin it-drift, skriver Upphandling24. Bland de aktuella myndigheterna nämner tidningen Myndigheten för digital förvaltning, Digg, och Barnombudsmannen, BO.
MigrationsverketNyhetEn anställd på Migrationsverket har kopplat upp sin hemdator mot arbetsdatorn med otillåten programvara och misskött sina arbetstider. Medarbetaren hade tillgång till olika it-system och har därmed äventyrat myndighetens it-säkerhet, skriver Migrationsverket i anmälan till personalansvarsnämnden och begär att personen avskedas.
MigrationsverketNyhetMigrationsverket fortsätter att minska antalet anställda under 2019. I samband med att verksamheten upphör på fem orter varslar myndigheten om uppsägning av 92 medarbetare.