IT-system växande arbetsmiljöproblem

IT2015-12-02

Illa genomtänkta IT-system har utvecklats till ett omfattande arbetsmiljöproblem. Det framgår av en forskarrapport som tagits fram av Arbetsmiljöverket.

Antalet digitala redskap som arbetstagare förväntas känna till och kunna använda ökar stadigt. Inte sällan använder vissa yrkesgrupper så många som 20-30 IT-system parallellt, enligt Arbetsmiljöverkets rapport Digital arbetsmiljö.

Rapporten pekar på problem som följer av att verksamheter löpande inför nya IT-system. Det är vanligt att avancerade IT-system köps in utan att behoven klargjorts och med bristande stöd från ledningen. Resultatet är att användarna upplever högt ställda krav, låg egenkontroll och svagt socialt stöd.

”Den kombinationen ökar risken för skadlig stress, som bland annat kan leda till utmattning”, säger Jan Gulliksen, professor på KTH och en av forskarna bakom rapporten, i ett pressmeddelande.

Rapporten uppskattar att bristerna i den digitala arbetsmiljön kostar mångmiljardbelopp i förlorad effektivitet i arbetet varje år. Kostnaderna för belastningsskador, sjukskrivningar och sjuknärvaro är också höga, men svåra att beräkna, enligt rapporten.

Rapporten tar bland annat upp ärendehanteringsarbete vid statliga myndigheter, banker och försäkringsbolag. Ärendehanteringen har gått igenom enorma förändringar under de senaste 20-30 åren, i takt med att digitaliseringen ökat kraftigt. Olika självbetjäningssystem har lagt allt fler uppgifter på allmänheten, och mängden IT-system och hjälpmedel handläggaren förväntas bemästra har ökat. Kraven på effektivitet och prestation och behovet av rationaliseringar och besparingar har också ökat, vilket handläggarna själva kan uppfatta som belastande och stressande, skriver forskarna i rapporten.

Forskarna drar ett antal slutsatser av sin genomgång av den forskning som finns på området:

  • Politiskt ansvariga behöver ge tydligare direktiv till de myndigheterna som har tillsyn över den digitala arbetsmiljön.
  • Arbetsmiljöverket behöver tydligare följa upp och ställa krav på god digital arbetsmiljö. Myndigheten behöver modernisera föreskrifter och bygga upp ytterligare kompetens inom området.
  • Beställare av digitala produkter och tjänster, samt leverantörer som tillhandahåller dessa, måste säkerställa att de IT-system som införs på en arbetsplats leder till en god digital arbetsmiljö.
  • Högskolorna behöver forska mer och utbilda fler experter inom området digital arbetsmiljö. För detta behövs fler forskningsprogram inom området.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA