JO-kritik mot tjänstemans agerande

FÖRVALTNING2014-02-12

JO riktar allvarlig kritik mot en tjänsteman vid Skatteverket för det sätt på vilket han bemött en skattebetalare. Tjänstemannens agerande har stridit mot regeringsformens krav på saklighet, anser JO.

En enskild person vände sig till skattemyndigheten med en begäran om att få uppgifter om räntor som han betalat till utländska banker förtryckta på sin deklarationsblankett. I brevet till myndigheten bifogade han kopior på betalningarna.

Den handläggande tjänstemannen avvisade hans begäran och returnerade handlingarna. När skattebetalaren i ett mejl bad att få diarienumret på tjänstemannens brev om avslag fick han beskedet att det inte hade diarieförts. På ett följande e-brev, där skattebetalaren skrev att han tänkte anmäla detta till Justitieombudsmannen, JO, svarade tjänstemannen bland annat:

”Kan du inte bara erkänna att du har missuppfattat att ärendet inte är diariefört, utan att fortsätta med en massa tidskrävande onödig konversation? Du ska respektera mitt svar och inte raljera om något ”åsidosättande av skyldigheter”. I ditt brev bad du inte om att ärendet skulle sparas, diarieföras eller ens biläggas till din inkomstdeklaration. Du frågade bara om det skulle förtryckas kontrolluppgifter, och ett bra svar fick du. I samband med detta skickades ditt brev tillbaka och det borde ju då vara självklart för vem som helst att det inte har sparats här då.”

Det är inte ovanligt att företrädare för myndigheter får kritik av personer som har med dem att göra, konstaterar JO i sitt beslut. Det hör till god förvaltningskultur att myndighetens anställda bemöter den missnöjde på ett korrekt sätt. Det framgår av regeringsformen att myndigheter ska iaktta saklighet i sin verksamhet.

”Om tjänstemännen använder en konfrontatorisk linje i sina kontakter med allmänheten, försämras förtroendet för myndigheterna och därmed myndigheternas möjligheter att få allmänheten att medverka till att handläggningen blir korrekt”, skriver JO.

Det svar tjänstemannen skickade till den missnöjde skattebetalaren är hållet i en obehaglig ton, konstaterar JO:

”Jag är förvånad över att han har uttryckt sig som han har gjort och jag är oroad över att han – som framgår av hans svar till JO – inte inser att han har gjort fel.”

Därför förtjänar tjänstemannen allvarlig kritik, skriver JO.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA