Jobb vid callcenterföretag ger besvär
91 procent av de anställda som jobbar vid callcenterföretag har besvär i kroppen.
Huvudvärk, sömnproblem och värk i nacke och skuldra är vanligt förekommande. En majoritet uppgav dock att de var positivt inställda till arbetsplatsen.
Det visar en undersökning som Arbetslivsinstitutet gjort tillsammans med Yrkes- och miljömedicinska kliniken vid Sundsvalls sjukhus och Institutet för psykosocial medicin vid Karolinska institutet.
Cirka 1200 callcenteroperatörer på 28 arbetsplatser har svarat på en enkät och 160 operatörer har intervjuats och undersökts av läkare. Även offentliga arbetsplatser har ingått i undersökningen.
Genomsnittsåldern bland de undersökta var 34 år.
Förutom värk i kroppen uppgav 50 procent att de inte kände sig utsövda och 27 procent att de hade svårt att somna.
Var tredje hade sökt vård för sina besvär och varannan åt någon form av medicin.
Arbetet är ofta starkt styrt och uppbundet. Kundtrafiken styr tempot och många känner sig kontrollerade av sin arbetsgivare.
Bland riskfaktorerna nämner forskarna också ljudnivån, ergonomin och det långvarigt stillasittandet. Missnöjda kunder är ett annat problem.
Hälften av besvären gick att hänföra till arbetet. Och var därmed möjliga att förebygga enligt forskarna.
Enligt projektledaren Allan Toominga handlar det om att förbättra ergonomin, öka stimulansen i arbetet och försöka undvika monotonin.
– Men till det krävs kreativitet, sade han och föreslog sådant som att växla mellan att sitta och stå eller kanske ha en köksvecka eller städvecka på jobbet.
Trots att så många hade besvär uppgav en majoritet att de var positivt inställda till arbetsplatsen och tre av fyra ville jobba kvar. Till fördelarna räknades kamratskapet, kundkontakterna och möjligheter till flexibla arbetstider.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.