Krisavtal klart på Green Cargo

SPÅRTRAFIK2013-01-07

Varslen för omkring 300 anställda på Green Cargo har undanröjts sedan facken gått med på ett krisavtal som tillfälligt sänker både arbetstid och lön. Ett undantagsfall som knappast får några smittoeffekter på STs övriga avtal, bedömer STs förhandlingschef Åsa Erba-Stenhammar.

Ledningen för det statliga godstransportföretaget Green Cargo inledde i början av november förhandlingar med facken om ett krisavtal. Den ekonomiska nedgången har lett till minskad beläggning, och Green Cargos ledning ville dra ned på kostnaderna för att klara budgeten 2013. En av de föreslagna åtgärderna var att minska arbetstiden till 80 procent under januari till maj, samtidigt som lönen sänktes till 90 procent.

ST och de andra facken var länge tveksamma till att godta en sådan uppgörelse. Björn T Johansson, ordförande för ST inom spårtrafiken, ansåg bland annat att arbetsgivaren först måste redogöra för var i landet man ansåg att det fanns arbetsbrist.

Arbetsgivaren svarade strax före jul med att varsla 350 personer om uppsägning. Under mellandagarna återupptogs förhandlingarna, och efter nyår skrev parterna på ett krisavtal om en så kallad 80-90-100-lösning under perioden februari – maj. Den innebär att arbetstiden för de flesta anställda kortas till 80 procent och lönen sänks till 90 procent, samtidigt som pensionsavsättningarna kvarstår på 100 procent. Modellen kan även komma att användas i höst, men då på frivillig basis.

Parterna har också kommit överens om att konsulter ska användas restriktivt, vilket var ett av STs krav i förhandlingarna.

Med avtalet i hamn räknar Green Cargo med att neddragningarna endast kommer att beröra 50-70 tjänster.

– Varslen gäller personal i Göteborg, Borlänge och Piteå, där vi har strukturella problem, säger Green Cargos kommunikationsdirektör Mats Hollander.

STs förhandlingschef Åsa Erba-Stenhammar tycker att resultatet är det bästa möjliga utifrån omständigheterna.

– Jag vet att våra lokala förhandlare har gjort ett jättejobb, och de har fått ta de svåraste beslut man kan ställas inför som facklig företrädare.

Hon ser krisavtalet som ett undantag.

– Inom ST har vi få verksamheter som arbetar så direkt mot industrin som Green Cargo. Jag har svårt att se att det skulle få en smittoeffekt.

Åsa Erba-Stenhammar tror inte heller att det kan bli aktuellt med en förlängning av det tidsbegränsade krisavtalet.

– Det här ska inte vara ett sätt att möta konjunktursvackor som är mer långsiktiga.
 

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA