Kritik mot Försäkringskassans personregister

SOCIALFÖRSÄKRINGEN2017-05-29

Det finns kvalitetsbrister i Försäkringskassans arbete med uppgifter i personregister. I vissa situationer har myndigheten också slutat utreda om personerna omfattas av svensk socialförsäkring, konstaterar Inspektionen för socialförsäkringen, ISF, i en rapport.

Det är avgörande för att den svenska socialförsäkringen ska fungera att registerinformationen om enskilda personer håller god kvalitet, skriver ISF. Annars ökar risken att utbetalda ersättningar inte är korrekta. ISFs granskning visar att det finns behov av åtgärder inom registerhanteringen. ISF rekommenderar därför Försäkringskassan att rikta mer uppmärksamhet mot detta område.

Om Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten ska kunna fatta korrekta beslut om utbetalning och hantering av olika förmåner måste grunduppgifterna för enskilda personer vara korrekta i För­säk­ringskassans register. Sådana grunduppgifter är till exempel person­nummer, adress och familjekonstellation. Eftersom båda myndigheterna utgår från uppgifter ur folkbokföringen hos Skatteverket är det viktigt att också de uppgifterna håller god kvalitet, konstaterar ISF.

”I tider av ökad digitalisering är det viktigt att komma ihåg att person­uppgifter som överförs maskinellt mellan myndigheter och som används som grund i både manuella och automatiserade förmåner har sitt ur­sprung i manuell handläggning. Denna måste vara korrekt och här behövs tyd­li­gare rutiner och kontroller”, skriver ISFs projektledare Elisabeth Frid i ett pressmeddelande.

Granskningen visar också att Försäkringskassan har slutat att utreda försäkringstillhörighet i vissa situationer. Det kan få konsekvenser för hur Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten bedömer rätten till förmåner eftersom uppgiften om en enskild person är omfattad av svensk socialförsäkring därmed inte är uppdaterad. Hanteringen får också konsekvenser för enskilda, skriver ISF.

”När Försäkringskassan inte håller uppgifter om försäkringstillhörighet uppdaterade i systemen är det avgörande att handläggare av enskilda förmåner utför rätt kontroller för att avgöra om personen är försäkrad i Sverige. I förmåner som är automatiserade är det på samma sätt viktigt att systemet utför rätt kontroller”, skriver Elisabeth Frid.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA