Anna Järvinen spelar Marie Antoinette på Drottningholms slottsteater. Foto: Elisabeth Toll.
Anna Järvinen spelar Marie Antoinette på Drottningholms slottsteater. Foto: Elisabeth Toll.

Marie Antoinette intar scenen

KULTUR: TEATER2012-09-24

Hon fick sitt genombrott som skådespelare i tv-serien Spung. Nu förvandlar Saga Gärde Drottningholms teaterscen till en skådeplats för Marie Antoinettes sista dagar i livet – tillsammans med artisten Anna Järvinen och konstnären Iris Smeds.

Av:  Alexandra Sundqvist

Båten guppar och kränger. Bakom oss blir Riddarholmskyrkan allt mindre, tills den inte syns längre.

Mitt emot mig sitter regissören Saga Gärde. Destinationen är Drottningholms slott och dess anrika teaterscen, där hon regisserar Alla ska dö men jag ska dö först. Det är en sorts existentiell musikal om Marie Antoinettes sista dagar i livet.

– Marie Antoinette såg aldrig havet. När man tänker på det så, så inser man vilket stängd värld hon levde i, säger Saga Gärde och blickar ut genom fönstret, där Riddarfjärden öppnar sig mot Mälaren.

I Saga Gärdes uppsättning gör artisten Anna Järvinen rollen som den franska drottningen.

– Vi speglar Marie Antoinettes liv i Annas egna låtar där hon sjunger om ensamhet, kärlekssorg, att drömma sig bort och att hitta hem. Det är en allmängiltig föreställning: alla kan känna sig som Anna Järvinen och alla kan vara Marie Antoinette.

När Saga Gärde fick förfrågan från Drottningholms slottsteater var det självklart vilka hon ville jobba med.

– När Anna inledde bandet Ingentings spelning på Dramaten 2010 iklädd 1700-talskostym, vit mask och peruk såg jag att hon har en självklar talang för gestaltning utan att tappa sin genuinitet.

Föreställningen, som skrivits av konstnären Iris Smeds, tar upp frågor om skuld, sensationslystnad och samhällsansvar.

– Iris och jag hamnade i en diskussion på en vernissage. Då hade hon bestämt sig för att inte skriva mer dramatik – om hon inte framförde den själv. Nu när hon äntligen skriver igen så är hon även med på scenen.

Saga Gärde säger att Marie Antoinette är en tacksam symbol att arbeta med.

– Hon är en symbol för ett systemskifte. Men det var ju inte direkt hennes politik som förde henne till giljotinen. Hon utsattes för mycket smutskastning och dömdes till döden för incest och högförräderi, två anklagelser som var tagna ur luften. Smutskastningen behövdes för att avhumanisera henne, för att kunna avrätta henne.

Det är inte första gången som Saga Gärde gör en platsspecifik uppsättning. För tre år sedan regisserade hon Happy Sally, baserad på Sara Stridsbergs bok med samma namn, i Eriksdals­badets stora bassäng i Stockholm. Pjäsen, med bland andra Regina Lund och Cecilia Häll, turnerade sedan vidare till Kallbadhuset i Malmö.

Att regissörsrollen lockade Saga Gärde har flera anledningar. Efter nästan ett decennium av roller i svenska produktioner som Spung, humorserien Playa del Soloch ungdomsfilmen Fjorton sugerville hon ta ett helhetsgrepp – bära en idé hela vägen.

– Jag ville anta nya utmaningar och förverkliga mina egna visioner, som skådespelare är du ju underställd någon annans.

Båten har nått kajen. Vi promenerar upp till teatern, som uppfördes för drottning Lovisa Ulrika år 1766. Teatern hade sin första glansperiod under Gustav III:s regeringstid.

I en av salarna, där regenten brukade sitta till bords med utsikt över slottsparken, finns ett orkesterdike precis under taket.

– Orkestern spelade medan Gustav III åt frukost. Han ville ha levande musik, men ville inte att musikerna skulle synas – utan låtsades att den kom från himlen. Därför byggdes avsatsen, säger Saga Gärde och pekar ett antal meter upp i luften.

Hon fortsätter in till teatersalongen, där en imponerande scen med originalkulisser i trä tornar upp sig.

Vi slår oss ned på de långa träbänkarna och börjar med ens viska – trots att vi är ensamma.

– Det är en speciell atmosfär, man känner verkligen tidens gång här, säger Saga Gärde tyst. Det är kul att de öppnar upp teatern och låter det blåsa lite härinne, att de låter oss sätta upp den här föreställningen. Vi leker med nya former, precis som de gjorde under Gustav III:s tid.

Saga Gärde. Foto: Lisabi Fridell.
Saga Gärde. Foto: Lisabi Fridell.

Saga Gärde

  • Bor: Stockholm.
  • Född: 1979 i Solna.
  • Aktuell med: »Alla ska dö men jag ska dö först« på Drottningholms slottsteater. Tanken är att pjäsen ska spelas i slottsparker runt om i landet under 2013. Saga Gärde slutför också arbetet med en fiktiv dokumentärfilm som har arbetstiteln »Vipolas hästar«.

ÄMNEN:

Kultur
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA