Annons:
medlemsservice
Fördjupning
AVMarianne Wiberg0 kommentarerTyck till!

Närkontakt med facket

Medlemmen ska nå fram på senast tredje telefonsignalen och få svar på sina frågor inom 24 timmar. Det är målsättningen för SKTF Direkt. Från den 3 mars finns också ST Direkt, uppbyggt efter samma modell.

–…du vill inte vara med…ska pensioneras? Vet du vad det innebär att stanna kvar som medlem? …OK…Välkommen till SKTF Direkt. Marie Ström…ja, jag förstår…du är medlem i a-kassan….Vill du veta jättesnabbt? Då skickar jag samtalet till medlemsregistret…Välkommen till SKTF Direkt….

Marie Ström kommer gående i den stora lokalen på Kungsgatan i Stockholm, slickande igen ett kuvert och talar, som det tycks, rätt ut i luften. Vid närmare granskning visar det sig att hon har ett headset och talar i en trådlös telefon.

Det är ett måste att kunna röra sig i lokalen, sträcka på benen då och då, och samtidigt kunna besvara de ungefär 300 samtal som kommer hit dagligen.

– Detta är ett helt nytt sätt att arbeta. Vi ska kunna så mycket som möjligt men det är förstås omöjligt att veta allt, förklarar Marie Ström.

Hon är en av de tolv rådgivare som är låsta vid telefonen i tvåtimmarspass. Arbetsveckan är 36 timmar och av dem är hälften telefonjobb. Till hjälp har rådgivarna en kunskapsdatabas och en stödfunktion med vanliga frågor och svar, till exempel vad som oftast händer när man anmält en arbetsskada.

– Vi kan också diskutera med kolleger, fortsätter Marie Ström.

Individärenden behandlas inte och när det gäller a-kassefrågor besvarar rådgivarna enbart vad reglerna säger. Den som vill veta något om ersättningen vidarebefordras till SKTFs a-kassa. En motion om gratisinformation 1998 gav idén till verksamheten. Samtidigt visade en medlemsundersökning att det ibland var svårt för medlemmar och andra att nå förtroendevalda och ombudsmän.

SKTF Direkt kostade 12,5 miljoner kronor att bygga upp och har nu varit igång i drygt två år. Idag ligger budgeten på 9 miljoner inklusive hyra, löner, IT-tjänst med mera. Verksamheten är uppskattad berättar verksamhetschefen Karin Wilén, som har varit med från första början och tycker att detta är ett drömjobb:

– Att ha daglig direktkontakt med medlemmarna! För mig som varit regionchef i Malmö är detta något helt annat jämfört med tidigare jobb.

Hon är inte den enda med den åsikten. Omdömen som ”stimulerande och roligt”, ”jättebra” och ”lärorikt” kommer också från hennes medarbetare.

– Jag hade önskat att jag haft tillgång till detta när jag själv var förtroendevald, säger Susanne Bergman. Här är vi ett proffsigt gäng och vi får mycket gensvar från både förbundet och medlemmarna.

Rådgivarna är grupperade tre och tre i kontorslandskap, vilket underlättar när de vill konferera med varandra eller gemensamt lösa kniviga frågor. Om möjligt ska rådgivarna direkt kunna besvara frågor av de mest skilda slag: medlemsavgifter, avtal, a-kassa, arbetsmiljö, medlemskap, löner med mera. Så har också de flesta mångårig erfarenhet av fackligt arbete, till exempel som ombudsmän inom SKTF.

Verksamheten har inspirerat ST till att starta ST Direkt från den 3 mars. Redan finns tre anställda från STs kansli på plats för att utbildas i sitt nya jobb. Meningen är att de ska integreras med sina SKTF-kolleger, vilket innebär att alla rådgivare ska kunna ta samtal från båda förbundsområdena. Personalomsättningen på SKTF Direkt är låg, något som tyder på trivsel, men i början var det svårt att rekrytera personal hit.

– Jag var fundersam om jag skulle lämna ett ”fritt jobb ute” som ombudsman och ta ett mer bundet här, berättar Per-Olof Persson. Men jag har inte ångrat det och jag har mer kontakt med medlemmarna nu.

Tidigare har han bland annat fungerat som jourhavande ombudsman men då känt det som om telefonsamtalen från medlemmarna tog tid från andra arbetsuppgifter.

– Här är det inte så för här är telefonsamtalen själva avsikten, tillägger han. Jag ser också avtalsbestämmelserna från en annan sida. I mitt tidigare jobb handlade det mest om det som hanterades av förhandlare och förtroendevalda, men det är inte samma frågor som står i centrum för medlemmarna.

SKTF Direkt har idag tagit över just funktionen ”jourhavande ombudsman” från fyra av förbundets sju regioner och avsikten är att så småningom även sköta detsamma för de återstående regionerna.

Varje rådgivare har ett särskilt ansvarsområde som man ska vara uppdaterad på och informera kollegerna om. Dessutom finns viss regionmässig fördelning.

Pia Dackeby som varit här i ett år har till exempel diskriminering enligt diskrimineringslagarna som ansvarsområde, medan Anette Holmstedt är särskilt uppdaterad på föräldraledighet, yrkesföreningar och verksamhetsområden.

När fackliga företrädare samlas för att diskutera eller utbildas i olika frågor ska respektive rådgivare också delta.  Det är nödvändigt för att hänga med i allt nytt och inte bli isolerad från övriga SKTF-anställda kolleger.

Per-Olof Persson sitter därför med i en arbetsgrupp som hanterar avtal och förhandlingar.

Totalt hanterar rådgivarna idag ett 20-tal olika avtalsområden och med ST Direkt tillkommer också avtalen inom den statliga sektorn. Rådgivarna ska då arbeta integrerat och ta samtal som gäller båda förbundens medlemmar.

SKTF Direkt har öppet alla vardagar klockan 8–20 och ingen lunchstängning. Rådgivarna arbetar därför efter schema på tider som man väljer själv enligt ”tvättstugemodellen”; man skriver upp sig enligt önskemål. Det innebär en kvällstjänst i veckan.

Mellan telefonpassen ägnar man sig åt att lösa frågor som inte kan besvaras direkt. Målsättningen är att en medlem inte ska behöva ringa mer än en gång och kräver en fråga ytterligare utredning återkommer rådgivaren eller skickar samtalet vidare.

En display på väggen visar hur många samtal som står på kö och hur många medarbetare som ”är i slingan” (= tar telefon).

Ibland kan det bli stressigt, som när SKTF bytte försäkringsbolag under hösten. Då steg antalet samtal till mellan 500 och 700 om dagen, normalt är runt 300 per dag.

Samtalen hit är gratis och alla ska inom 24 timmar ha fått någon form av svar.

När ett samtal kommer är det kopplat till datorn. Rådgivaren får upp en databild  och har 30 sekunder på sig mellan varje samtal att fylla i uppgifter om den frågande är medlem eller ”anonym”, vilket ämne och vad frågan gäller med mera. På så vis får man fram viss statistik (se fakta på sidan 17).

Visar det sig att det är en icke-medlem som ringer kommer så småningom frågan om eventuellt medlemskap upp.

– SKTF Direkt har en rekryteringsfunktion och vi är bra på att rekrytera, understryker Karin Wilén som beräknar att ungefär 1 000 medlemmar värvats på detta sätt.
Alla får alltså ett svar men längre utredande frågor är förbehållna dem som är medlemmar eller blivande medlemmar. Svårast att hantera är när a-kassemedlemmar som lämnat facket ringer, tycker flera av rådgivarna.

De tre ST-rådgivarnas utbildning påbörjades i höstas. Eva Bel Mekki är en av dem och hon har redan fått sig tilldelad ansvarsområdet arbetsskador. Än så länge besvarar hon enbart e-post.

– Men jag har prövat på ”slingan”. Startsträckan är lång, det är jättemycket nytt att lära sig – hela SKTFs område…

Hon och Helena Ivanoff, också från ST, sitter i ”högljudda hörnet”, där personerna av någon okänd anledning talar högre än övriga i lokalen. Trots att man sitter i kontorslandskap störs man ändå inte, säger Eva Bel Mekki.

I andra änden av lokalen instrueras Eva Månsson av Per-Olof Persson. Hon är ny i dubbel bemärkelse eftersom hon kommer från Försäkringsanställdas Förbund som gick samman med ST vid årsskiftet. För henne handlar det om att lära in både STs och SKTFs förbundsområden.

– Det är många system att hålla reda på men det känns jättekul, sammanfattar hon.

– Hittills har jag tagit emot samtal om försäkringar, fackavgifter, schemalagd arbetstid, sjukförsäkring och juridisk hjälp.

Ämnen: Facket
FAKTA
Sedan starten har SKTF Direkt rekryterat cirka 1 000 medlemmar.
Antal samtal är i genomsnitt 300 per dag och runt 50 000 om året.                              

E-post: ungefär 40 per dag.
Vanligaste ämnen:

  • medlemskap: aldrig under 25 procent av samtliga,
  • a-kassefrågor: 10–15 procent,
  • lönefrågor: cirka 15 procent (ofta ”vad ska jag begära i lön”),
  • anställning: cirka 15 procent.

SKTF DIREKT
Öppettider:
vardagar klockan 8–20.
Start: den 1 november 2000.
Antal anställda: 13 med verksamhetschefen.
Uppgift: Besvara frågor om facket, avtal med mera från dem som ringer, faxar eller e-postar.
Målsättning: Alla som kontaktar SKTF Direkt ska ha ett svar inom 24 timmar.
Servicenivå: Minst 90 procent av samtalen ska tas på senast tredje signalen. Alla som ringer ska få ett bra bemötande.
Budget: cirka 9 miljoner kronor.


ST DIREKT
Start:
den 3 mars 2003.
Verksamheten integreras med SKTF Direkt. Samtliga rådgivare ska besvara frågor från båda förbundens medlemmar.
Kostnad: 1,5 miljoner plus löner för fyra ST-anställda och en del av verksamhetschefens lön.

Bli den första att tycka till!
KronofogdenNyhetMellan 25 000 och 30 000 ärenden i kö i väntan på att registreras. Upp mot 80 dagars handläggningstid. Medarbetarna på den enhet inom Kronofogden som jobbar med betalningsföreläggande har det tungt, konstaterar Malin Almkvist Klaesson, STs ordförande på myndigheten.
RiksgäldenNyhetDe senaste två åren har Riksgälden köpt ut medarbetare för minst sju miljoner kronor, uppger Dagens Industri. Relationerna mellan riksgäldsdirektör Hans Lindblad och personalen är ansträngda.
DomstolarnaNyhetAntalet beslagtagna föremål vid tingsrätterna har mer än tiodubblats de senaste sju åren, uppger SVT. Det främsta skälet är att fler tingsrätter har infört säkerhetskontroller, som tidigare inte funnits.
Fördjupning: DistansarbeteFördjupningMöjligheten att jobba hem­ifrån kan underlätta var­dagen för många anställda – men när alla inte är på plats påverkas också kommunikation och arbetsgemenskap. Flera statliga arbetsgivare framhåller vikten av att kolleger träffas i vardagen.
KlimatetNyhetTusentals tyskar klimatstrejkar på betald arbetstid i dag, skriver Dagens Nyheter. 3 200 tyska företag från olika branscher står bakom initiativet Entrepreneurs für future, och många av dem stänger för att låta sina anställda delta i protesterna.
STATENS SERVICECENTERNyhetDatainspektionen har fått in flera anmälningar om att den lönehantering som sköts av Statens servicecenter läcker personuppgifter till obehöriga. Nu inleder myndigheten en granskning av de påstådda incidenterna.
SocialförsäkringarNyhetJustitieombudsmannen, JO, riktar allvarlig kritik mot Försäkringskassan sedan ett överklagande genom felaktig hantering hos myndigheten blivit liggande i nio månader utan att behandlas.
STATSBUDGETENNyhetArbetsförmedlingen får som tidigare aviserats extra tillskott i statsbudgeten för nästa år. Men det betyder inte nödvändigtvis att nedlagda lokalkontor återuppstår. ”Däremot har regeringen varit väldigt tydlig gentemot Arbetsförmedlingen om att det måste finnas möjligheter till god service i hela landet”, säger finansminister Magdalena Andersson, S, till Publikt.
STATSBUDGETENNyhetMigrationsverket, Polisen och Kriminalvården är några av de myndigheter som får ökat anslag i regeringens budgetproposition. "För att kunna beta av och snabba på handläggningen behöver Migrationsverket ytterligare resurser", säger finansminister Magdalena Andersson, S, till Publikt.
STATENS SERVICECENTERNyhetStatens servicecenter, SSC, hör till statsbudgetens vinnare med ett tillskott på närmare 140 miljoner kronor. I det ingår resurser för fyra nya servicekontor, men generaldirektören Thomas Pålsson räknar med att det blir fler.
TCONyhetTCO anser att regeringens arbetsmarknadspolitiska satsning i budgeten för 2020 är otillräcklig. TCO saknar bland annat besked om hur högskolor och universitet ska bidra till omställningen på arbetsmarknaden.
STATSFÖRVALTNINGNyhetKvinnorna har gått om männen på de högsta statliga posterna, visar regeringens redovisning i budgetpropositionen. Bland de 199 myndighetscheferna är 104 kvinnor och 95 män.
StatsbudgetenNyhetArbetsförmedlingen får ett tillskott på förvaltningsanslaget för de kommande åren för att ”upprätthålla takten i reformeringen” och ”undvika ytterligare neddragningar” utöver de som redan aviserats, skriver regeringen i ett pressmeddelande dagen innan budgetpropositionen presenteras. ST anser att det är positivt att det kommer ett tillskott – men att summan är för låg.
SocialförsäkringarNyhetDen snabba ökningen av privata välfärdslösningar hotar den svenska modellen, hävdar ekonomen John Lapidus vid Göteborgs universitet i en nyutkommen bok.
JÄMSTÄLLDHETNyhetMetoderna i Diskrimineringsombudsmannens tillsyn är naiva och ineffektiva, skriver den tidigare jämställdhetsombudsmannen Lena Svenaeus i en debattartikel med anledning av Publikts avslöjande att många statliga myndigheter inte lever upp till lagens krav på årliga lönekartläggningar. Enligt Lena Svenaeus är den bristande tillsynen skälet till att lagen inte respekteras.
BiståndNyhetHöstbudgeten kommer att innehålla 175 miljoner kronor extra till Sidas förvaltningsbudget, enligt ett pressmeddelande. Syftet är att säkra ett effektivt bistånd genom bättre kontroll och utvärdering.
DomstolarnaNyhetAntalet kvinnliga domstolschefer har i det närmaste fördubblats de senaste tio åren, uppger Ekot, som tagit del av Domstolsverkets egen statistik.
STATSBUDGETENNyhetArbetsförmedlingen kommer få mer pengar till externa aktörer, ytterligare 193 miljoner kronor nästa år. Anslaget kommer sedan att växa undan för undan fram till 2022, uppger Dagens industri.
Brottsförebyggande rådetNyhetStatskontoret ska göra en djupgående granskning av verksamheten vid Brottsförebyggande rådet, Brå, för att analysera hur Brå har använt sina resurstillskott och hanterat förtydligandena av sina uppgifter.
KriminalvårdenNyhetEn anställd vid Kriminalvården hotas av åtal för grovt vapenbrott sedan han gripits av polis i Linköping med ett skarpladdat hagelgevär i bilen, rapporterar nyhetsbyrån Siren.
SocialförsäkringarNyhetBåde Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan brister i sin hantering av sanktioner, när personer i etableringsersättningen brutit mot reglerna. Det konstaterar Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, i en tillsynsrapport.
REGERINGENNyhetI måndags lämnade Eva Nordmark TCO för att bli ny arbetsmarknadsminister. I dag har hon besökt Arbetsförmedlingens kontor i Ljungby. Den närmaste tiden ska hon ägna sig åt att skapa sig en bild av läget på myndigheten. Hon vill också prioritera arbetsmiljöfrågorna. ”Vi behöver ha ett mycket starkt fokus på den psykiska ohälsan och pressen i arbetslivet”, säger hon till Publikt.
STATSBUDGETENNyhetFinansinspektionen, Skatteverket och tre länsstyrelser föreslås få ett ökat budgetanslag på totalt 42 miljoner kronor med början nästa år. Pengarna ska gå till att bekämpa pengatvätt på olika sätt, enligt ett pressmeddelande från regeringen.
HögskolanNyhetI en internationell jämförelse ger en akademisk utbildning i Sverige lite resultat i lönekuvertet. Det visar OECDs senaste lönerapport Education at a glance 2019, rapporterar Ekot.
MYNDIGHETEN FÖR ARBETSMILJÖKUNSKAPNyhetEfter rapporter om arbetsmiljöproblem kallades Myndigheten för arbetsmiljökunskaps generaldirektör Nader Ahmadi till departementet för att förklara sig. Nu ska konsulter hjälpa honom med ledarskapet, skriver tidningen Arbetarskydd.
A-kassaNyhetEnligt en dom från förvaltningsrätten ska semesterersättning räknas med i underlaget för a-kassa. Målet har drivits av LO-TCO Rättsskydd för en medlem i Unionen.
Inspektionen för socialförsäkringenNyhetFör ett par veckor sedan invigde Inspektionen för socialförsäkringen, ISF, sitt nya huvudkontor i Göteborg. Efter beslutet i januari 2018 om omlokalisering har ISF nu i sin helhet flyttat från Stockholm till Göteborg. 12 av 55 anställda har följt med.
ArbetsrättNyhetFackförbundet Kommunal har anmält Arbetsmiljöverket till Justitieombudsmannen, JO, för att myndigheten har upphävt ett skyddsstopp utan att först kontakta skyddsombudet, skriver Arbetet.
DigitaliseringNyhetEtt gemensamt system för säkert och effektivt elektroniskt informationsutbyte skulle ge stora samhällsekonomiska effekter och nyttor, enligt en rapport som sju statliga myndigheter lämnat till regeringen.
REGERINGENNyhetTCOs ordförande Eva Nordmark lämnar sin post och tar över som ny arbetsmarknadsminister efter Ylva Johansson, S. Det meddelade statsminister Stefan Löfven, S, på dagens riksmöte.
STATSFÖRVALTNINGNyhetDet blir fyra nya servicekontor i Västerbotten, Dalarna och Värmland, meddelade statsminister Stefan Löfven, S, i sin regeringsförklaring. Kontoren placeras i Storuman, Torsby, Vansbro och Åsele.
Tweet från Domstolsverket
RättsväsendetNyhetAnslagen till de rättsvårdande myndigheterna höjs med 700 miljoner kronor under 2020. Störst anslagshöjning går till Domstolsverket med 280 miljoner kronor.
ArbetsrättNyhetEn medarbetare vid Arbetsförmedlingen, som tidigare i år fick sex års fängelse för synnerligen grovt narkotikabrott, avskedas från sin anställning. Det har personalansvarsnämnden beslutat, skriver Arbetet.
ARBETSMILJÖVERKETNyhetEtt ökat budgetanslag med 5 miljoner kronor ska hjälpa Arbetsmiljöverket att råda bot på fusk och brottslighet i arbetslivet. Pengarna ska gå till myndighetens inspektionsverksamhet, enligt ett pressmeddelande från regeringen.
TULLVERKETNyhetDet kommande budgetförslaget innehåller en permanent ökning av Tullverkets anslag med 110 miljoner kronor. Pengarna ska användas till att förhindra att vapen kommer in i landet, uppger SVT.