S fördunklar sanningen

DEBATT: JÄRNVÄGEN2014-03-25

Alliansen har fördubblat anslaget för järnvägs­underhåll jämfört med Göran Perssons social­demokratiska regering, skriver Jan-Evert Rådhström, M, i en replik till Anders Ygeman, S.

Sedan Alliansen tillträdde regeringsmakten 2006 har vi tagit ett helhets­grepp på infrastrukturen. Vi har gjort en avsevärd ambitionshöjning för att få ordning på de problem med järnvägen som orsakar förseningar för pendlare och godstransporter. Alliansen har fördubblat anslaget för järnvägsunderhåll, jämfört med Göran Perssons regering. Vi ser till att de tidskrävande och omfattande insatser som järnvägarna behöver blir gjorda.

Socialdemokraternas Anders Ygeman skriver i en debattartikel i Publikt nr 3-2014 om urspårningar och den mediala rapporteringen om dem. Han kräver bland annat en återreglering av underhållet. Att basera sin politik på medial debatt kan vara populistiskt gångbart, men inte alls långsiktigt.

Jag konstaterar att bristerna i järnvägen beror på decennier av misslyckad socialdemokratisk politik. Socialdemokraterna klagar gärna och kräver mer pengar i opposition, men när de själva hade regeringsmakten var järnvägen underfinansierad.

Anders Ygeman pekar på den senas­te tidens uppmärksammade tågurspårningar. Vad han glömmer är att urspårningarna nu är mycket färre, jämfört med under 1990-talet. Detta i en tid då järnvägstrafiken har ökat drastiskt. Urspårningen vid Stockholm södra i november förra året berodde på en trasig hjulaxel. Anders Ygeman var vid händelsen snabb med att peka ut banan som orsak till urspårningen, vilket inte är korrekt. Det är allvarligt när ledande trafikpolitiker sprider grava felaktigheter och dess­utom insinuerar att järnvägen är farlig.

Vidare pekar Anders Ygeman på att antalet inrapporterade urspårningsfarliga fel har ökat 2009–2012. Detta beror på att medlen till underhållsarbetet fördubblats, med följden att inspektioner av banorna numera faktiskt genomförs. Trafikverket har förbättrat sitt säkerhetsarbete, vilket är bra och leder till att fel identifieras och åtgärdas. Tyvärr är Socialdemokraternas taktik endast att fördunkla sanningen.

Det är svårt att förstå logiken i Social­demokraternas resonemang om att återföra Infranord till Trafikverket. Det är fel, kostar pengar och tar tid och energi, som bättre kan användas till att utföra arbete på spåren. Resonemanget blir ännu mer av en gåta, om man väger in att Social­demokraternas Magdalena Andersson har sagt att myndigheterna ska effekti­viseras. Trafikverket skulle drabbas hårt. Hur gör det underhållsarbetet bättre?

Socialdemokraternas låga tilltro till järnvägsentreprenörerna är också förbryllande. Alla sunda företag vill ha god kontroll och leverera högsta kvalitet till kunder. Vi utgår från att de som jobbar inom järnvägen rappor­terar brister och att dessa åtgärdas. Socialdemokraterna tror inte på konkurrens, företagande och ansvar. Det gör Alliansen. Därför gör vi nu åtgärder på järnvägen, som borde ha gjorts för flera decennier sedan, för jobbens skull.
 

Jan-Evert Rådhström, M, vice ordförande i riksdagens trafikutskott

  

Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA