Slottsteater för folket

KULTUR: KULTUR2003-12-16

De flesta skådespelare drömmer om att slå igenom i Stockholm. Men Bror Tommy Borgström har alltid varit inställd på att spela teater i sin hembygd. Idag leder han Ystads stående teatersällskap. Dess friluftsteater vid Marsvinsholms slott har gett eko vida omkring.  

Av:  Ingegerd Rönnberg

Någon mil väster om Ystad ligger Marsvinsholm. När man ser slottets två torn sticka upp över åkrarna är det dags att svänga av från E 65:an.

Under spelperioden går det att ta pågatåget hit. Bror Tommy Borgström har fått Skånetrafiken att göra ett extra uppehåll vid den nedlagda stationen. Bara det är värt en applåd!

En storslagen arenascen är uppbyggd mitt i den grönskande parken. Där pågår repetitioner inför årets uppsättning Horisonttjuven. En nutidskomedi av en annan Ystadsson, Henning Mankell, om livets allvar på landsbygden. Premiär är det på midsommarafton.

Bror Tommy Borgström iklär sig rollen som den f d livsmedelsbusschauffören Konrad. En stolt men trött man. Vid scenkanten finns en stor avlång grop. Där ska bussen, som inte längre är lönsam, stå begravd. 

Konrad berättar för publiken historien om när entreprenören kom till byn. Denne Mårtensén – en skrävlande Bert Karlssontyp – vill väcka landsbygdsbefolkningen ur dvalan, ordna nöjesattraktioner och plantera energiskog. ”Men då försvinner horisonten” protesterar byborna som ser till landskapets skönhet. ”Ni får väl bygga torn” blir svaret.

– Pjäsen skildrar konflikten mellan landsbygd och stad, förtydligar Bror Tommy Borgström över nässelsoppan inne i magasinsbyggnaden som tillika är teaterns kontor. Mårtensén tycker han har allt. Men byborna anser inte att han har någonting, förutom pengar och bråttom.

I Horisonttjuven medverkar för övrigt Kenneth Milldoff, Christian Fex, Ann Johansson, Cecilia Hjalmarsson och Mirja Burlin. Regissör är Judit Benedek som iscensatt alla tidigare föreställningar.

Idén att spela teater på Marsvinsholm dök upp när Bror Tommy Borgström hyrde ett sommarhus i trakten. Han såg den orörda parken och tyckte den skulle vara idealisk för skådespel. Slottsherren bemötte förslaget med stora famnen och i år är man inne på sin sjätte säsong.

Startskottet 1996 var Molières Den tanklöse. Pjäsen, som är samtida med slottet och aldrig tidigare spelats i Sverige, gjordes i commedia dell’arte-stil med groteska masker.

– Gensvaret var överväldigande. 11 000 besökare kom och vi satte upp pjäsen på nytt följande år, säger Bror Tommy Borgström och tillägger stolt att teatern enbart presenterat urpremiärer.

Största succén hittills är Flickan och flygaren, med undertiteln en beredskapsvals, av Henning Mankell. Den hade mer än 100 procents beläggning – man fick sätta in extrastolar.

– Många ser enbart Mankell som deckarförfattare, men han är teaterman i grunden och har varit chef för regionteatern i Växjö, betonar Bror Tommy Borgström. I år hade han inte tid att skriva något nytt åt oss, men han hade en ospelad text liggande som kändes helt rätt.

Förra sommaren bjöd teatersällskapet på revy med Povel Ramels Knäpp upp som inspirationskälla. Klockan 28 kallades den och framfördes i ett cirkustält. Men den satsningen gav ingen mersmak.

– Det var svårt att få fram bra textmaterial och en publikenkät vi gjorde visar tydligt att folk vill ha berättelser. Man vill också att vi spelar utomhus. Så nu rättar vi oss efter det.

Att såväl Ystadsbor som utsocknes gillar sommarteatern på Marsvinsholm, är Bror Tommy Borgströms finaste belöning. Han har även officiella bevis på att hans arbete är uppskattat – Ystads stads kulturpris och landstingets kulturpris. Teatersällskapet fick också förtroendet att stå för programmet vid återinvigningen av Ystads teater.

Bror Tommy Borgström kallar sig inte teaterchef, utan teaterföreståndare. Någon fast ensemble eller permanent scen har han ju ännu inte.

Budgeten för årets verksamhet är tre miljoner kronor och det sammantagna bidraget från kommunen, staten och regionen 500 000 kronor. Att ragga pengar är därför en stor del av hans jobb.

– Folk undrar ofta hur jag orkar. Men teatern är livsnödvändig för mig.

En trojka på 3–4 personer diskuterar val av pjäser och inriktning. Målsättningen är ”att göra kvalitetsteater i folkflertalets intresse”.

Det märks att Bror Tommy Borgström arbetat på progressiva scener som Skånska Teatern och Folkteatern i Göteborg. Lägg därtill att han sjungit i Nynningen och Nationalteatern. Det var också som sångare, i popbandet Group 387, han först upplevde magin i att stå på scenen.

Han ser i första hand teatern som ett hantverk och vill inte ha ett ständigt intellektualiserande kring texten.

– För varje ny skådespelare vi engagerar måste jag också förklara att vi inte sysslar med tittskåpsteater här. En utomhusscen med 180 graders vinkel kräver något extra vad gäller gestik, mimik, volym och textning. Det går inte alltid att fundera över det optimala tonfallet, ibland måste man överdriva.

Bror Tommy Borgström tycker det är lika spännande som svårt att göra teater. Drivkraften är att få gestalta olika människor. Allt från diktare till despoter har han spelat. Ibland gör hans hembygdsståupp – sorglösa skånska dikter på hembygdsmål.

Mest beröm har han fått för monologföreställningen Grävskopan – också den med text av Henning Mankell. ”Vass som ett rakblad” och ”magnifikt skådespel” lyder några kritikeromdömen.

Pjäsen skildrar Rune F Lindgren, 45 år och till 49 procent ägare av en grävmaskin. Den handlar om ensamhet och brustna illusioner och utspelas i en bar.

– Texten väcker starka reaktioner. Folk har kommit och berättat att de känner igen sig och jag har fått många brev.

Grävskopan hade (förstås) urpremiär på Ystads teater och spelades 20 gånger för utsålda hus. I höst ska han åka på turné med den.  

Men just nu är det Horisonttjuven som upptar Bror Tommy Borgströms tankar. Även om han tar sig god tid med intervjun, märks det att han längtar till scenen där ute i solljuset. På den stora gräsmattan intill brukar publiken ha picknick innan föreställningen.

Bror Tommy Borgström

Han har arbetet på Skånska Teatern och Folkteatern i Göteborg. Han har sjungit i Nynningen och Nationalteatern samt varit sångare i popbandet Group 387.

1996 inledde han sommarteatern på Marsvinsholm med Molières Den tanklöse. Största succén hittills är Flickaren och flygaren av en annan Ystadsson, Henning Mankell.

Även årets föreställning Horisonttjuven är skriven av Henrik Mankell. Den har premiär på midsommarafton och spelas t o m den 5 augusti.

ÄMNEN:

Kultur
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA