Sten Svensson: Stasimetoder löser inte skolans problem

KRÖNIKA: GÄSTKRÖNIKA2013-11-05

Efter 20 år är friskolebranschen i kris. Men utbildningsministerns recept med tätare inspektioner och hårdare tag hjälper inte, skriver Sten Svensson.

Friskolebranschen har det svettigt. Larmrapporterna avlöser varandra – stora koncerner som går i konkurs, slarv med betygskataloger, trixande med lån och fristående skolor som väljer bort elever de inte vill ha. Tjugo år efter att regeringen Bildt införde systemet med fristående skolor är branschen i en allvarlig kris.

Efter varje missförhållande intervjuas utbildningsminister Jan Björklund. Han är alltid mycket upprörd. Han vill inte tala om att dagens modell med vinstdrivna skolor, systemet med skolpeng och det fria valet leder till dessa missförhållanden. Det är i stället brister hos enskilda skolor och hos enskilda chefer. Skolorna har inte följt gällande lagstiftning och cheferna har visat dåligt omdöme när de sitter i TV och blåljuger.

Jan Björklunds recept för att komma till rätta med missförhållandena är alltid detsamma: mer och skarpare inspektion. Sedan han tillträdde 2006 har han fördubblat Skolinspektionen och givit myndigheten skarpare och fler verktyg. I den nya skollagen är sanktionsmöjligheterna betydligt utökade. Numera kan Skolinspektionen som ett sista steg återkalla tillståndet för en fristående skola.

Men täta och skarpa inspektionertycks inte hjälpa. För varje år avslöjas fler och fler missförhållanden både i kommunala och fristående skolor. Det verkar till och med vara så att ju större och starkare Skolinspektionen blir, och ju fler inspektioner den gör, desto fler fel finner den.

Syftet med att inrätta Skolinspektionen var att den skulle medverka till att höja kvaliteten på skolverksamheten. Men med facit i hand, efter tio års verksamhet, är effekten snarare den omvända: resultaten i skolan har fortsatt att sjunka. Samma erfarenheter har man gjort i andra länder som provat inspektionsmodellen – den fungerar inte. Fler inspektioner tycks inte bita på de olika orsaker som leder till att skolans resultat faller.

Men det hindrar inte Björklund. I förra veckan, när det avslöjades att de fristående skolorna sållar bort elever med problem, sade han att Skolinspektionen nu behövde ännu skarpare verktyg. Nu föreslår han att staten ska använda samma metoder som journalisterna i Uppdrag granskning.

Tänk er en statlig myndighetsom arbetar med dolda kameror och dold avlyssning för att inspektera skolor. Statstjänstemän som tassar omkring och smyginspelar rektorer. Arbetsmetoder som närmast liknar det som Stasi höll på med i Östtyskland. Ett häpnadsväckande förslag från en minister i ett parti som vill kalla sig liberalt.

Ju mer marknad som släpps in i skolan desto större behov av kontroll från statens sida för att garantera rättssäkerheten. Men inspektionerna kan inte byggas ut i det oändliga och en demokrati kan inte hämta metoder från diktaturländer för att kontrollera skolmarknaden. Det är marknadsutsättningen som är problemet. Det löser man inte med Stasimetoder.

 

Sten Svensson är skoldebattör och tidigare chefredaktör för lärarnas tidning.

Detta är en krönika. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA