Tillbaka till banankriget

KULTUR: FILM2012-02-14

Fredrik Gerttens förra film om nicaraguanska bananarbetare ledde till att bananjätten Dole stämde honom för förtal. Nu följer han upp historien i filmen »Big boys gone bananas«.

Av:  Malin Krutmeijer

Fredrik Gertten har nyss kommit från USA när vi träffas på hans bolag WG films kontor på Gamla väster i Malmö. Han har med framgång premiärvisat sin senaste film Big boys gone bananas på den prestigefyllda Sundance-filmfestivalen i Utah. Han är lite jetlaggad och rufsig, men engagemanget är det inget fel på, när han börjar berätta om det demokratiska problem som filmen vill skildra.

Utgångspunkten är det dramatiska efter­spelet till Fredrik Gerttens förra film, dokumentären Bananas!*.Den kom 2009 och handlade om en grupp nicaraguanska bananarbetare som stämde fruktbolaget Dole. Arbetarna hävdade att de blivit sterila av bekämpningsmedlet DBCP, som Dole fortsatte att använda i minst ett par år efter att tillverkaren dragit in det 1977. Bananas!*skildrar främst rättegången, och trots att filmskaparna inte grävde fram något som inte redan var känt, så stämde det stora bolaget Dole Fredrik Gertten och hans filmbolag för förtal.

När filmen skulle visas på Los Angeles filmfestival hoppades Fredrik Gertten få stöd för sin sak.

– Jag tänkte att vi skulle stå som en enhet i Los Angeles: vi, filmfestivalen, våra amerikanska samproducenter och journalisterna på plats. Men jag upptäckte en ny sida av det amerikanska samhället: en kultur av rädsla.

Få vågade uttala stöd för filmen och filmskaparna. Ett stort företag som Dole är en mäktig kraft med ekonomiska intressen i många branscher. Också många av dem som andra gånger varit modiga drog öronen åt sig.

Detta reflekterar en allmän otrygghet i USA, menar Fredrik Gertten. Den handlar om att man kan få sparken efter en konflikt med chefen – och tidningen man jobbar för kanske delägs eller sponsras av ett stort bolag. Utgångspunkten för Big boys gone bananasblev att utforska denna »kultur av rädsla«, i sin förlängning ett slags självcensur. Fredrik Gertten beskriver mötet med Doles pr-maskineri som ett krig.

– Genom vår egen resa försöker jag beskriva: hur gjorde Dole? Vilka knep använde de? Ett sådant här krig, där ett företag försvarar sitt varumärke, skrivs det om i medierna. Så filmen handlar mycket om medier, men också om pr-industrin.

Enligt Fredrik Gertten gjorde Doles pr-byrå om berättelsen om de nicaraguanska bananarbetarna till en story om en skurkaktig advokat som utmanar ett fint amerikanskt företag. Och de lyckades framgångsrikt sälja in den till i stort sett alla amerikanska medier. Bland
annat gick en av den stora nyhetsbyrån APs mest inflytelse­rika journalister på Doles linje. Vinkeln sattes snabbt.

– När en story väl är insåld är den svår att vända, menar Fredrik Gertten.

– Jag fann mig i en situation där jag hela tiden fick besvara frågor som var baserade på felaktigheter.

Trots att filmen Bananas!* frikändes från Doles anklagelser, så vann bola­get slaget om storyn. Bananarbetarna hamnade bortom det mediala rampljuset, och filmen om dem misskrediterades.

Men nu kontrar filmarna alltså med sin version i Big boys gone bananas. Och för första gången står Fredrik Gertten själv i centrum för sin film.

– Det kändes ganska udda. Jag var tvungen att balansera min egen karaktär. Jag är ju inte Michael Moore eller Morgan Spurlock, jag har inte den amerikanska humorn och ironin, utan fick hitta en rakare historia. Det var viktigt att lyfta fram mönstret bortom mig och Dole.

Mottagandet av den nya filmen på Sundance filmfestival var, säger Fredrik Gertten, »otroligt starkt«, med stående ovationer. Många kom fram efteråt och vittnade om hur trängda människor känner sig när de stora före­tagens inflytande över informationen ökar.

– Och det var inte bara vänsterfolk och miljöaktivister, utan alla sorters människor. Bland annat en före detta vd på ett Wall Street-företag, som ville skänka oss pengar. Många människor känner inte igen sitt USA längre.

Fredrik Gertten målar upp en situation där den som har pengar kan köpa sig nyheter, och där oberoende röster hotas. Han menar att utvecklingen i Sverige går åt samma håll. Journalistiken försvagas när medierna skär ner, och många journalister går till pr-byråer.
När de sedan ska granskas är det av under­bemannade redaktioner med
begränsade resurser till research.

Ändå var reaktionerna när Dole stämde teamet bakom Bananas!*helt annorlunda i Sverige jämfört med i USA. Här vinklade medierna på, som Fredrik Gertten uttrycker det, att »en liten svensk attackerades av stora amerikaner«. Sympatierna fanns hos filmskaparna, men han menar att Dole trots allt fick visst inflytande också i Sverige.

– Jag tycker ju att min film handlade om bananarbetarna som for illa. Men ingen svensk tidning skickade reportrar till Nicaragua för att ta reda på hur det egentligen var.

En konkret effekt har filmen och debatten om den dock haft i Sverige, säger Fredrik Gertten: sedan premiären har försäljningen av fairtradebananer fördubblats.

Fredrik Gertten. Foto: Martin Brogren
Fredrik Gertten. Foto: Martin Brogren
Bananjätten Dole stämde filmaren Fredrik Gertten för förtal.
Bananjätten Dole stämde filmaren Fredrik Gertten för förtal.

Fredrik Gerttens filmer i urval

  • Bananas!*(2009)
  • Sossen, arkitekten och det skruvade huset(2005), om bygget av Turning Torso i Malmö
  • Blådårar 2, Vägen tillbaka(2002), om fotbollslaget Malmö FF och framför allt dess unga supertalang Zlatan Ibrahimovic
  • Blådårar(1998), om Malmö FF

ÄMNEN:

Kultur
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA