”Utvärderingen av högskolan fungerar”

HÖGSKOLAN2014-03-12

Det svenska systemet för utvärdering av högre utbildning fungerar. Det skriver universitetskansler Lars Haikola i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Den svenska modellen för utvärdering av högre utbildning har ifrågasatts av den europeiska utvärderingsorganisationen European Association for Quality Assurance in Higher Education, Enqa. Oenigheten om utvärderingen har lett till att Sverige inte längre är medlem i organisationen.

”Det beror inte på att Enqa gjort något nytt ställningstagande baserat på resultatet av våra utvärderingar. Och de känner inte till vad vår granskning gett för effekter”, skriver Lars Haikola i Svenska Dagbladet.

Universitetskanslern beskriver den svenska modellen för utvärdering som ”peer reviews”, där ämnesexperter inom högskolan granskar och bedömer sina kollegor. Enligt Enqa borde utvärderingen inrikta sig på att granska lärosätenas egna kvalitetssystem och inte resultatet av utbildningen, skriver Lars Haikola. Om examensmålen uppnås eller är enligt organisationen är inte lärosätenas ansvar:

”Enqa gjorde sin bedömning av vår metod innan de första resultaten var klara och långt innan vi kunde se effekterna av granskningarna. Sedan dess har ingen ny bedömning av Enqa gjorts. Vi skulle genomgå en ny granskning i år för att få fullt medlemskap. Detta har vi avstått ifrån, eftersom UKÄ nu utvecklar ett reviderat system för nästa utvärderingsomgång som börjar gälla 2015.”

Det är naturligt att Enqa gör en ny bedömning utifrån en ny modell och inte den nuvarande som bara gäller ytterligare några månader, skriver Lars Haikola. I väntan på den reviderade metoden för utvärdering står Sverige därför utanför Enqa.

”Högljudda kommentarer har utmålat allvarliga konsekvenser för studenter och Sveriges anseende. Det är betydande överdrifter att detta skulle försvåra för svenska studenter utomlands eller utländska studenters intresse för att studera i Sverige”, skriver universitetskanslern. Han anser att det är självklart att Sverige ska bli medlem igen när det nya utvärderingssystemet är sjösatt 2015.

”Studenterna, arbetslivet och samhället kan känna sig trygga med att vi har en vital högre utbildning i Sverige med stor utvecklingskraft. Den metod som Sverige valt för att granska högre utbildning fungerar. Det kan jag konstatera när det nu finns ett gediget underlag”, skriver Lars Haikola.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA