Västerås flygplats kan stängas i morgon

LUFTFART2011-02-28

Samtliga flygledare på Västerås flygplats har tackat nej till att gå över till bolaget ACR, som tar över flygledningen i morgon. Det innebär sannolikt att flygplatsen stängs för passagerartrafik. Det är ännu oklart om även flygplatserna i Växjö och Örebro måste stängas.

Företaget ACR har efter en upphandling tagit över flygledningen på flygplatserna i Örebro, Växjö och Västerås från Luftfartsverket från 1 mars. Men först i går klarlades flygledarnas villkor i ett kollektivavtal. Dessa har nu möjlighet att avvakta till midnatt med att tacka ja eller nej till övergång. Och nu står det alltså klart att samtliga fem anställda i flygtornet på Västerås flygplats tackar nej. I Växjö har två personer redan tidigare tackat nej.

ST-ombudsmannen Anette Brogren var med och förhandlade fram villkoren för personal på de tre flygplatser där flygledningen går över från Luftfartsverket till ACR. Hon säger att övergången innebär en tydlig försämring av villkoren, även om facket i förhandlingen lyckades rädda över vissa delar i affärsverksavtalet.

– Detta är villkorsdumpning. Sverige är först i Europa med att öppna för privat flygledning. Det är bara att beklaga.

Avtalet säkrar bland annat semesterdagar och semestervillkor enligt det statliga avtalet, och ACR ska kompensera för de förluster i pension som övergången innebär. Det nuvarande arbetstidsavtalet ska också gälla – men bara i ett år.

– De vill inte ha arbetstiden reglerad i kollektivavtal. Sedan vill de naturligtvis ha bort den höga OB-ersättningen, det enda som är bättre i deras branschavtal, säger Anette Brogren.

Det inrangeringsavtal som skrevs på i går gäller endast personal som nu eventuellt går över från Luftfartsverket. Personer som anställs senare omfattas inte. För dem gäller det centrala Tjänstemannaavtalet för Transportbranschen, och andra villkor får förhandlas individuellt.

– De i Västerås var väldigt tveksamma redan från början, och i Växjö och Örebro har man blivit mer tveksam efterhand, när de sett hur företaget agerar, säger Anette Brogren.

På ACR säger vd Wilhelm Wohlfahrt att han inte kan garantera att det finns flygledning på Västerås flygplats i morgon.

– Men vi har en Plan B, som jag inte vill gå in på nu.

Mikael Nilsson, flygplatschef på Västerås flygplats, säger till ST Press att han förutsätter att ACR kommer att lösa situationen.

Är du orolig?

– Nja, jag har inte varit det hittills, men i dag vet jag faktiskt inte.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA