Facklig besvikelse efter it-skandalen

TRANSPORTSTYRELSEN2017-08-29

Tidspress, en nytillträdd general­direktör och brist på insikt om säkerhetsskydd. Det är några faktorer som bidrog till it-skandalen på Transportstyrelsen, enligt Säpos för­undersökning. »Jag är besviken på att vår myndighet agerat så här«, säger STs avdelningsordförande Annette Asplund.

Tidspress, en nytillträdd general­direktör och brist på insikt om säkerhetsskydd. Det är några faktorer som bidrog till it-skandalen på Transportstyrelsen, enligt Säpos för­undersökning. »Jag är besviken på att vår myndighet agerat så här«, säger STs avdelningsordförande Annette Asplund.

I juli avslöjade Dagens Nyheter att Transportstyrelsen låtit icke säker­hets­kontrollerad personal i utlandet hantera hemliga uppgifter, vilket är ett lagbrott. Det skedde i samband med att företaget IBM efter upphandling tog över myndighetens it-drift
i november 2015.

Anställda hade slagit larm till Säker­hets­polisen sommaren 2015. Säpo inledde 2016 en förundersökning med general­direktör Maria Ågren som misstänkt för vårdslöshet med hemlig uppgift. Hon tvingades lämna chefsposten i januari 2017 och godtog i juni 2017 ett strafföreläggande om 70 dagsböter.

Flera av de anställda som Säpo förhört lyfter fram svagheter i Transportstyrelsens säkerhetskultur. Inför utkontrakteringen av it-driften, en process som initierades av den tidigare generaldirektören Staffan Widlert, gjordes ingen risk­analys eller analys av vilka skyddsvärda uppgifter it-systemen innehöll. »Man har haft inställningen att det som är skyddsvärt ligger gömt i hel­heten som en nål i en höstack, och att det var bra så«, förklarar en av de förhörda.

Klart var ändå att IBM-personalen skulle vara säkerhetsprövad. Men överlämningen hamnade i tidsnöd, framför allt när det stod klart att IBM tänkte använda anställda i länder som Tjeckien, Rumänien och Serbien, som behövde säkerhetskontrolleras i sina egna länder.
Den uppfattade tidsbristen berodde också på att Trafikverket, som dittills hanterat Transportstyrelsens it-drift, skulle lämna verksamhet och arbetslokaler sista december 2015.

Transportstyrelsens projektledning såg som enda lösning att ge IBM-anställda behörigheter i systemen redan innan de säkerhetskontrollerats. Den nytillträdda generaldirektören Maria Ågren förelades därför i maj 2015 det första av flera förslag till »avsteg« från lagar och interna riktlinjer som krävde säkerhetsskyddsavtal och säkerhetsklassning av personal.

Hon skrev under alla dessa dokument. I förhör med Säpo sade hon att hon trodde att det var juridiskt möjligt att göra avstegen om dessa dokumenterades: »Hon uppger att hon naturligtvis inte hade dokumenterat det hela om hon vetat att det var olagligt. Det hade betraktats som korkat, enligt Maria.«

Flera anställda reagerade dock starkt mot avstegsbesluten. En av dem var intern­revisionens chef Annette Olofsson, som drev igenom att styrelsen skulle informeras.

– Jag gjorde allt som stod i min makt, säger hon till Publikt. För säkerhets skull skickade jag också en tjänste­anteckning om vad som hänt till styrelsen.

Även de it-säkerhetsansvariga var kritiska och vägrade så småningom att skriva under beslut om behörigheter för personal som inte var säkerhetskontrollerad. Dessa godkändes ändå.

ST-avdelningens ordförande Annette Asplund och sektionsordförande Anna Malmborg säger att skandalen satt en hård press på personalen. Vänner och bekanta undrar, och allmänheten hör av sig till myndig­heten.
– Folk har fått avbryta semestern för att komma in och svara på frågor, berättar Anna Malmborg.

STs förbundsordförande Britta Lejon säger till Publikt att hon anser att statliga it-system som är viktiga för säkerheten eller har känsliga personuppgifter bör behållas i statlig regi. Hon pekar också på problemet att staten förväntas effektivisera i samma takt som den privata sektorn.
– Transportstyrelsen är ett tydligt exempel på att effektiviseringen har tagit över andra värden. Man glömde rättssäkerheten för enskilda och rikets säkerhet.

STs avdelningsordförande Annette Asplund säger att skandalen har satt hård press på myndighetens personal.
Bild: Stig Hammarstedt
STs avdelningsordförande Annette Asplund säger att skandalen har satt hård press på myndighetens personal.

Följder av skandalen på Transportstyrelsen

  • I januari 2017 flyttades general­direktör Maria Ågren från Transportstyrelsen till Rege­rings­kansliet. Det motiverades då med att hon och ministern hade olika syn på hur myndigheten skulle arbeta. I juli begärde regeringen hos Statens ansvarsnämnd att hon skulle avskedas från Rege­ringskansliet. Rege­ringen har också bytt ut flera ledamöter i Transportstyrelsens styrelse.
  • Infrastrukturminister Anna Johansson och inrikesminister Anders Ygeman har lämnat rege­ringen efter hot om miss­troende­votum.
  • Justitierådet Thomas Bull ska på regeringens uppdrag granska Transportstyrelsens it-upphandling. Myndigheten ska också göra en intern utredning.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA