Ny strategi för handikappolitiken

HANDIKAPPOLITIK2010-03-31

En mer effektiv handikappolitik, med tydliga delmål. I dag presenterar regeringen en ny strategi.

Av:  Erika Wermeling

Regeringen pekar ut åtta prioriterade mål för handikappolitiken, erfar ST Press. De är: IT, socialpolitik, utbildning, kultur/medier/idrott, arbetsmarknad, folkhälsa, trafik och rättsväsende.

De så kallade sektorsmyndigheterna, som har ett särskilt ansvar för att göra verklighet av de handikappolitiska målen, föreslås få en starkare roll än i dag. Hur den ska se ut kommer regeringen att utreda.

Sociala stöd för personer med funktionsnedsättningar måste stämma överens med de handikappolitiska målen, anser regeringen också. Insatserna bör bli mer flexibla och leda till att människor blir delaktiga och kan ta del av det som händer i samhället. Regeringen uppmanar till mer kunskap om vad som leder till delaktighet, och om det kan vara så att insatserna i stället blir ett hinder för att vara delaktig.

Det ska bli lättare att resa för den som har en funktionsnedsättning. I dag finns krav på tillgänglighet i kollektivtrafiken, det vill regeringen utöka till all trafik.

De handikappolitiska mål som gäller i dag klubbades av riksdagen år 2000. Det är en handlingsplan som drivit på handikappolitiken på många sätt, men som också kritiserats för att vara alltför bred och otydlig.

Den nya strategin föreslås gälla i fem år och bygga på en rad delmål som är mätbara och kan följas upp. Först nästa år kommer delmålen att mejslas fram.

Mer ur skrivelsen

Personer med olika funktionshinder måste kunna använda offentliga webbplatser bättre än i dag, anser regeringen. Därför krävs mer kunskap om tillgänglighet i offentliga upphandlingar.

Skolan såväl som rättsväsendet behöver också mer kunskap. I skolan för att lärare bättre ska kunna anpassa undervisningen så att fler elever når målen och kan läsa vidare på högskolan. Inom rättsväsendet så att personer med funktionshinder kan vara med på rättegångar och delta i brottsutredningar.

Matchningen på arbetsmarknaden bör bli mer effektiv, och möjligheten att ta del av kultur och idrott bör öka, skriver regeringen. Vad som leder till ohälsa bland funktionshindrade bör också uppmärksammas.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Mångfald
Inlagt av Piia-Liisa (ej verifierad) fre, 04/02/2010 - 18:21
Dä kanske det blir möjligt att få färdtjänst när man inte kan nyttja kollektivtrafik på grund av funktionshinder! Jag har under två år försökt få färdtjänst då jag inte kan köra bil, inte, åka buss eller tåg åga problem med att sitta. De skakningar och vibrationer som blir ger mig svår smärta men svår smärta anses inte vara skäl nog för färdtjänst, trots att jag kan blli så dålig att jag hamnar på sjukhus för smärtlindring efter en resa. Jag har försökt flera gånger att åka kommunalt men det går inte.

Det låter hoppfullt med den här nya skrivelsen!
Äntligen kanske jag kan komma ut längre än dit jag kan gå med rollatorn eller åka sjukresa!

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA