Över 610 000 gånger har TCOs film om överklassamerikanen som väljer att leva »like a Swede« visats. Bild: Youtube.
Över 610 000 gånger har TCOs film om överklassamerikanen som väljer att leva »like a Swede« visats. Bild: Youtube.

Reklamfilm kostade 7 miljoner kronor

TCO2014-04-16

TCOs reklamfilm Like a Swede har kallats för en viral succé. Den har visats mer än 610  000 gånger på Youtube. Men kampanjen och filmen, som är några minuter lång, har kostat sju miljoner kronor, och effekterna av den är svåra att mäta.

I den tre och en halv minut långa filmen berättar en trendig överklassamerikan att han har lämnat både medelhavs­dieten, veganismen, kundaliniyogan och kamasutran för sin nya livsstil: att leva like a Swede– som en svensk. För tittaren berättar han om sitt liv med friskvårdsbidrag, föräldrapenning och långa semestrar.

TCOs syfte är att öka intresset och förståelsen för den svenska parts­modellen. Filmen finns bara på nätet – att satsa på bio- eller tv-visningar skulle ha blivit för dyrt, berättar Ana Esteban, som har varit projektledare på TCO.

– Vi valde att gå digitalt för att det på nätet är enkelt att dela med sig av sin upplevelse. På så sätt når vi också fler, säger hon.

Kampanjen med filmen som har producerats av reklambyrån ANR BBDO har sammanlagt kostat TCO sju miljoner kronor. I den summan ingår bland annat konceptutveckling, inspelning i Los Angeles och »köpta ytor« på nätet. Förutom banners har TCO till exempel betalat bloggare för att skriva om filmen.

Enligt Ana Esteban har TCOs förväntningar infriats med god marginal.

– Vi siktade på 100 000 visningar och tänkte att varje person som tittar kan påverka andra – som ringar på vattnet. Nu är vi uppe i mer än 600 000 visningar.

TCO vet inte så många detaljer om dem som har tittat på filmen, men enligt Ana Esteban följer TCO noggrant delningar, kommentarsfält och twitter­flöden. Unga opinionsbildare är en av filmens huvudsakliga målgrupper och enligt Ana Esteban har de varit aktiva kommentatorer.

Filmen har bland annat synts på Kultur­nyheterna i SVT. Enligt TCO har den snurrat runt i sociala medier och varit omtalad och omskriven både i Sverige och utom­lands.

Per Schlingmann har till exempel twittrat om den. Och jag vet att den har diskuterats i ett nätverk för reklamare, säger Ana Esteban.

  

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA