Bloggande chefer på gott och ont

FÖRDJUPNING: BLOGGAR2007-10-24

Vi dränks i information och har svårt att hinna läsa bloggar. Dessutom riskerar en alltför personlig myndighetschef att tappa allmänhetens förtroende, menar medieforskaren. Men en blogg kan också vara nyckeln till ett bättre internt ledarskap.

–Det är inte så många som läser bloggar, säger Annika Bergström, medieforskare på Göteborgs universitet. De som läser är ofta de som skriver själva.

För att en blogg ska få genomslag krävs därför att innehållet fångas upp av mer traditionella medier. Att företeelsen skulle bli en trend bland myndigheter är inget Annika Bergström förutspår.

–För det första tror jag inte att alla är så himla intresserade av personliga reflektioner. Man hinner inte, orkar inte. Och sedan ska de som bloggar också ha tid, det stjäl ju tid från annat man jobbar med.

Den informella tonen i en blogg kan också skapa problem, varnar hon. Distinktionen mellan privat och offentligt blir än mer angelägen när en myndighetschef står som avsändare.

–Hur privat ska en myndighet bli? Är det mina tankar, eller verkets? Det skulle kunna undergräva förtroendet.

Redskap för ledarskap

Men bloggen kan också bli ett redskap för att utöva ledarskap. Catrin Johansson forskar på Mittuniversitetet om kommunikation mellan chefer och medarbetare. Hon konstaterar att stora organisationer ofta lider av att information måste passera flera led. I en sådan miljö har en chefsblogg flera fördelar.

–Bloggen är mer informell och personlig. Där kan man redogöra bättre för sina tankar än på ett stormöte. Det kan också vara en bra kanal för att förklara externa händelser internt – vad betyder det här för oss? Man har ju olika perspektiv, i toppen av en organisation tänker man annorlunda än längre ner.

Bloggen blir dock ännu en kanal för information uppifrån och ner. Den bör därför kombineras med en strategi för hur medarbetarnas synpunkter ska nå upp till cheferna. En chef måste också inse att medarbetarna inte alltid självmant söker upp den information som finns, och att de därmed ligger steget efter.

–Chefer har alltid ett övertag i sin kommunikation. Många har en förenklad syn på kommunikation: ”Nu har jag skickat ut det här, så nu vet alla.” Men man tolkar meddelanden på olika sätt. Ska man få en gemensam tolkning måste man diskutera.

Chefen måste vara synlig

Freddy Hällsten, forskare på Handelshögskolan i Göteborg, har bland annat studerat ledarskap och chefens personalansvar. Han betonar att en blogg enbart bör ses som ett komplement i den interna kommunikationen.

–Ledarskapets viktigaste sida är fortfarande att vara en synlig ledare. Och det tror jag att IT-tekniken bidrar till att man slarvar med. Om man använder bloggen för att ersätta att man inte syns i verkligheten så tycker jag att det är helt fel. Man får inte överdriva bloggens betydelse, även om det är modernt.

Däremot kan bloggen vara väl lämpad för att sprida värderingar och målsättningar ut i organisationen, resonerar han.

–Med sin mjukare form kan den förmedla ett mjukare budskap, till exempel företagskulturen på det sätt som chefen vill att den ska uttryckas. Bloggen som kulturbärare!

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA