Jenny Lundqvist fick inte jobbet som telefonist/receptionist på Sandö räddningsskola, men hon överklagade och fick rätt. Foto: Pelle Nordlander
Jenny Lundqvist fick inte jobbet som telefonist/receptionist på Sandö räddningsskola, men hon överklagade och fick rätt. Foto: Pelle Nordlander

"Jag är glad att jag stod på mig"

REKRYTERING2010-04-13

Efter ett halvår fick hon rätt. ”Jag grät och var överlycklig”, säger Jenny Lundqvist, receptionist och telefonist på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

ST-medlemmen Jenny Lundqvist är en av de allt fler som får rätt i sina överklaganden. Hon vikarierade som telefonist/receptionist på Sandös räddningsskola utanför Kramfors, när två nya tjänster annonserades ut. Hon sökte jobben, men fick snart veta att de gått till andra sökande. Samtidigt fick hon information om att hon kunde överklaga inom tre veckor.

Jenny Lundqvist bestämde sig för att göra det. Hon hade arbetat i växel och reception tidigare på Krisberedskapsmyndigheten och nu också en tid på MSB, och tyckte att hon hade det som
efterfrågades. Hon begärde ut och gick igenom alla ansökningar.

Besked efter ett halvår

– Det finns ingen mall för överklagan, vad jag vet, utan jag skrev fritt utifrån mina känslor, och utifrån vad som krävdes för tjänsten och vad jag såg i ansökningshandlingarna. Men jag trodde inte att jag skulle ha någon chans.

Efter ett halvår kom beskedet. Hennes överklagan hade fått bifall och hon hade rätt till tjänsten. Samtidigt som hon blev överlycklig kände hon medlidande med den person som miste jobbet.

– Men jag är glad över att jag stod på mig, säger hon bestämt.

Knäcktes av beslutet

För den som förlorar sin anställning kan en bifallen överklagan däremot bli en tråkig överraskning:

– Jag är ganska positiv annars, men det här knäckte mig, berättar en kvinna som blev av med sitt nya jobb efter ett överklagande.

Kvinnan hann jobba många månader innan hennes fall blev avgjort. Hennes tjänst hade hunnit gå över från provanställning till fast tjänst.

– På min arbetsplats sa de hela tiden att överklagan inte kommer gå igenom. Men de hade fel.

Hon berättar hur rättslös hon kände sig när hon fick beslutet, utan möjlighet att överklaga.

– Det borde finnas regler för ersättning till den som mister jobbet på det här sättet.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av Sofie (ej verifierad) mån, 10/11/2010 - 19:24
Jag tycker att du ska vara glad att den rätta person fick jobbet. Din arbetsgivare gjorde felaktig rekrytering och du hade inte rätt till tjänsten.

Vem vet, kanske i framtiden du hamnar i likadan situation och kommer att överklaga och få rätt?

Vad gäller ev. ersättning tycker jag inte att det är en bra idee. Du har redan jobbat en viss tid, tjänat pengar och dessutom har ett bra läge att söka ett annat jobb.
Inlagt av Sofie (ej verifierad) mån, 10/11/2010 - 19:28
Överklagandenämd informerar den anställde om överklagandet och den anställde har dessutom möjlighet att yttra sig i ärendet. Du hade alltså tid att förbereda dig till ev. jobbförlust.

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA