Ministern slår ifrån sig ansvaret

NYHET2005-01-18

– Vi har inget val. Det säger arbetslivsminister Hans Karlsson om statens avtal med flygbolaget Ryanair. Han hänvisar till upphandlingsreglerna som inte tar hänsyn till arbetsvillkor eller kollektivavtal.

»Fackföreningarna kan dra åt helvete«, förklarade Ryanairs vd Michael O'Leary nyligen i ekots lördagsintervju.

Det irländska bolaget Ryanair har gjort sig känt för att vägra teckna kollektivavtal. Det har också fått kritik för låga löner och dåliga anställningsvillkor.

Men när staten skulle upphandla utrikesflyg var det lågprisbolaget Ryanair som vann budgivningen på ett flertal sträckor.

ST, HTF och Försvarsförbundet kritiserar i ett brev till Försvarsmaktens logistik, som skött upphandlingen, att staten sluter avtal med ett företag som saknar kollektivavtal. De menar också att Ryanairs billiga flygresor delvis sker på bekostnad av de anställdas löne- och anställningsvillkor.

–Regeringen har starkt markerat att den stöder kraven på att svenska kollektivavtal ska reglera arbetsmarknaden. Det blir förvirrande när samma regerings företrädare sluter avtal med ett bolag som uttalat är emot kollektivavtal, säger STs ordförande Annette Carnhede.

Men Hans Karlsson bollar tillbaka frågan:

–Det är facken som måste driva krav för medlemmarnas räkning, det är inte regeringens sak. Om facket vidtar stridsåtgärder påverkar det oss som kunder.

Han tillägger att han tycker djupt illa om de uppfattningar om facket som Ryanairs vd gett uttryck för och känner sig störd av att en sådan arbetsgivare opererar på svensk mark.

HTF, som organiserar kabinpersonal, har tidigare haft kampanjer mot Ryanair. Bland annat har man delat ut spypåsar till passagerare.

–Det finns ett missnöje bland Ryanairs anställda i hela Europa och vi för diskussioner om hur vi ska lösa problemen med våra fackliga kolleger. Vi har inte glömt frågan, säger Bengt Olsson, vice ordförande i HTF.

»De anställda vill inte ha kollektivavtal«

–Orsaken till att Ryanair inte har slutit några kollektivavtal är att de anställda inte vill ha något sådant. Det säger Lotta Lindquist-Brosjö, informationsansvarig vid Ryanair.

–De är mer framgångsrika om de förhandlar direkt med oss, säger hon.

Lotta Lindquist-Brosjö uppger att den kabinanställda personalen tjänar mellan 16700 och 18200 kronor i månaden. I övrigt följer bolaget irländska lagar. Det kan jämföras med SAS kabinpersonal som har en månadslön på i genomsnitt 22000 kronor.

Enligt uppgifter från HTF och Svensk Pilotförening beräknar Ryanair sjukpenningen på en grundlön som utgör cirka hälften av den normala lönen. De kabinanställda får inte ut någon sjukpenning alls under det första året, som kallas provår. För piloterna är provperioden sex månader.

–Det är väldigt tyst på Ryanair. Ingen vågar uttala sig. Men det pågår ett arbete för att bilda en europeisk fackförening, säger Michael Rongve, generalsekreterare vid Svensk Pilotförening.

Han berättar att facken måste ha hemliga informella medlemsmöten för att medlemmarna ska komma.

–Det är synnerligen upprörande att en socialdemokratisk regering handlar upp tjänster från det mest fackföreningsfientliga landet i Europa, säger Michael Rongve.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Arbetsmarknad
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA