Ny definition för miljöbil

MILJÖ2005-06-20

Vägverket föreslår en ny definition av vad som ska räknas som en miljöbil. Definitionen har betydelse för kravet att minst 25 procent av de bilar staten köper ska vara miljöbilar.

Den nuvarande statliga definitionen av en miljöbil utgår bara från den tekniska lösningen. Alla bilar som kan drivas med etanol, el eller gas, samt hybridbilar anses idag som miljöbilar, oavsett hur hög bränsleförbrukning de har.

Vägverket vill tydligare att det ska vara den samlade miljövänligheten som avgör klassificeringen utifrån tre kriterier – att bilen är ren, släpper ut små mängder växthusgaser och är energieffektiv.

Också ”vanliga” bilar

Med den nya definitionen är det också möjligt att bränslesnåla bilmodeller med konventionella bensin- eller dieselmotorer kan kvalificera sig som miljöbilar.

Enligt Vägverkets förslag till definition ska det finnas två miljöbilsklasser. En för vanliga personbilar med plats för upp till sex personer, och en för personbilar med plats för upp till nio åkande.

För att räknas som miljöbil ska modellen uppfylla miljöklass 2005 och ligga under vissa koldioxidutsläppsnivåer, motsvarande en bränsleförbrukning på 5 liter per 10 mil för bensindrivna bilar och 4,5 för dieselbilar. För den större fordonstypen motsvarar kraven en förbrukning på 5,2 respektive 4,7 liter per mil. På dieselbilen ställs krav på partikelutsläpp som i praktiken gör att bara modeller med partikelfilter kan godkännas.

För bilar som kan köras på alternativa bränslen är tillåten bränsleförbrukning betydligt högre – 9,2 respektive 9,5 liter per 10 mil för bensinmodeller.

Börjar gälla om ett år

De nya reglerna föreslås gälla från den 1 juli nästa år. Rikspolisstyrelsen förhandlar för statens räkning om nya avtal med leverantörerna från samma datum. Polisen (600) och Försvarsmakten (270) är de myndigheter som köper flest bilar, men också Migrationsverket, Kriminalvårdsstyrelsen, Fortifikationsverket och Tullverket köper mer än 30 bilar per år.

Uttryckningsfordon är undantagna från kravet att 25 procent ska vara miljöbilar.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA