Bild: Sirpa Ukura/Mostphotos

Problem på Trafikverket drabbar tågoperatörer

TRAFIKVERKET2023-03-23

Problemen i tågtrafiken hänger delvis samman med problem inom Trafikverket. Ett nytt system som inte fungerat som det ska och hög personalomsättning bland trafikplanerarna har gått ut över tågoperatörerna.

Trafikverkets avdelning för trafikplanering lider av hög arbetsbelastning, underbemanning och hög personalomsättning, enligt Anders Sjögren, som arbetar fackligt för ST inom myndighetens verksamhetsområde trafik.

– Och nu slår det igenom och märks. Vi inom arbetstagarorganisationerna har i flera år sagt att man måste sätta in åtgärder mot det och göra jobbet mer attraktivt, säger han.

Personalomsättningen för gruppen trafikplanerare på olika enheter är 22 procent i rullande årsgenomsnitt.

– Det är alldeles för högt. I dag måste en relativt nyanställd svara på frågor från en som är ännu senare anställd. Erfarenheten som man kan luta sig mot i vardagen har minskat.

Problemen med personalomsättningen beror enligt Anders Sjögren till en del på omorganisation, ostrukturerad styrning samt det nya arbetssättet MPK, marknadsanpassad planering av kapacitet. I MPK används ett digitaliserat system som fördelar tider på spåren till de olika tågoperatörerna och till banarbeten, men det är enligt Anders Sjögren fortfarande inte fullt funktionellt.

– Vi arbetar i ett system som inte är färdigt, och det leder till frustration när man inte kan göra sitt jobb på ett bra sätt. Vi lappar och lagar, det är tufft, och även chefer går in i väggen. Trafikplanerare är attraktiva för andra tjänster inom verket, och vissa har sökt sig till helt andra arbetsplatser.

Anders Sjögrens bild är att arbetsgivaren nu börjar lyssna mer på de fackliga organisationerna och talar om att vara en attraktiv arbetsgivare. Men han retar sig på att Trafikverket talar om ”utmaningar”.

– Säg som det är, att vi har problem. Det blir ett spännande år nu med den nya tågplanen och de bekymmer som finns. Det är bara att hålla tummarna för att det inte kantrar ännu mer.

Transportstyrelsen ska göra en tillsyn av Trafikverkets införande av det nya planeringssystemet MPK. I två tidigare tillsynsbeslut har Transportstyrelsen ställt krav på att Trafikverket håller tidsgränsen på 18 veckor när det gäller besked till tågföretagen om hur tågtrafik påverkas av planerade banarbeten, för att tågoperatörerna ska veta om de kan sälja biljetter eller inte.

I ett föreläggande som lades i februari i år hotas Trafikverket av ett vite på sammanlagt 24 miljoner kronor, fördelat på tre områden med problem. Det gäller förseningar av tågplanen, informationsbrister under planeringsfasen samt att ändringar i den så kallade järnvägsnätsbeskrivningen, JNB, gjorts utan risk- och konsekvensanalys. JNB innehåller bland annat villkor för hur kapacitet på spåren ska tilldelas sökande tågföretag.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

DU KANSKE OCKSÅ ÄR INTRESSERAD AV

Lokförarelever har hittat rätt spår

REPORTAGE: LOKFÖRARUTBILDNING2023-03-23
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA