Statligt miljonregn över Almedalen

ALMEDALSVECKAN2010-06-29

Staten spenderar miljonbelopp på Almedalsveckan. Omkring 40 myndigheter satsar på att synas i Visby i sommar. »Vi informerar«, säger de statliga aktörerna. Det är lobbying mot uppdragsgivaren, säger kritikerna.

Almedalsveckan i Visby, som inleds 4 juli, växer varje år. I sommar slåss 1 395 arrangemang om uppmärksamheten. 154 av dem ordnas av statliga eller kommunala arrangörer. Statliga myndigheters och institutioners närvaro har ökat markant under 2000-talet.

ST Press har gjort en försiktig uppskattning av myndigheternas totala kostnader för medverkan under Almedalsveckan. Summan landar på mellan 20 och 30 miljoner kronor.

Sparbeting inget hinder

Bland de myndigheter som medverkat i många år finns Sida, som tvingats till tuffa besparingar på grund av sin dåliga ekonomi. För årets seminarier finns en budget på 500 000 kronor.

Pengarna ingår i det informationsanslag på 27 miljoner kronor som riksdagen beslutat om, säger Margareta Wennlund, projektledare på Sida.

– Det är inte så mycket för alla arrangemang det ska räcka till.
I år vill vi visa på samarbetet med andra myndigheter, kommuner, frivilligorganisationer och företag. Dessutom bidrar Sida med 100 000 från den budgeten till Säkerhetspolitiskt sommartorg, som vi ordnar med andra myndigheter och organisationer.

Sidas medverkan handlar inte om opinionsbildning, anser hon.

– Vi har ett uppdrag från regeringen att informera om vår verksamhet. Det gör vi inte genom helsidesannonser utan, som i Almedalen, genom intressanta seminarier. Där når vi både beslutsfattare och medier på samma gång, säger Margareta Wennlund.

Birgitta Danielson, vice ordförande i STs Sidaavdelning, tycker även hon att Sida ska synas under politikerveckan.

– Det handlar om att få ut budskapet om vad vi gör, och att stärka biståndsviljan i Sverige. Även om uppdraget ändrats en del, ser jag ingen konflikt i detta, säger hon.

Valåret 2006 kritiserade många borgerliga politiker de statliga myndigheternas medverkan i Almedalen och övrig opinionsbildning med statliga avsändare.

Efter regeringsskiftet utreddes frågan av förvaltningskommittén. Slutsatsen kan sammanfattas i att statlig opinionsbildning inte är ett problem och nästan alltid har stöd i regleringsbrev och direktiv.

Men kritiken återkommer. I mars kom en rapport från den näringslivsanknutna tankesmedjan Timbro, skriven av statsvetaren Svend Dahl, som ifrågasätter gränsdragningen mellan information och påverkan.

– Det är svårt att se annat än att de är där för att påverka politikerna. I Almedalen når man inte allmänheten, utan den politiska eliten. Då måste man diskutera om det är förenligt med rollen som sakliga och opartiska utförare, säger Svend Dahl.

Det blir allt fler lobbyister bland de klassiska statliga tjänstemännen, tycker han.

– Problemet är att de då ger en utmärkt illustration till hur de allt mer tar sig rollen av intresseorganisationer för sin egen sak.

Och något »sakligt informationsarbete« bland Visbys gränder tror han inte på.

– De som åker dit gör det för att påverka. I det medialiserade samhället leder det till att man spetsar till och förenklar sina budskap. Det blir samma tilltal som i reklamen. Ska man informera allmänheten finns det andra och effektivare vägar.

Fotboja på ledarskribent

Till förra årets inslag i Almedalsveckan hörde att Svenska Dagbladets ledarskribent Maria Abrahamsson, numera M-riksdagskandidat, gick omkring med elektronisk fotboja. Kriminalvården var med för första gången och lät seminariedeltagare testa en ny gps-boja. I år tar de med sig en narkotikahund.

– När vi tog vår nya kommunikationsstrategi pekade vi ut beslutsfattare som en viktig målgrupp. Almedalen är en arena där nästan alla är på samma gång. Med en begränsad insats når vi många, säger Anne Marie Dahlgren, kommunikationschef på Kriminalvården.

Kriminalvården brukar inte ha problem att få uppmärksamhet. Men den som kommer ut av Visbyveckan är av annat slag:

– Vi kan visa bredden i vår verksamhet. I år ska vi till exempel berätta om ett samverkansprojekt för opiatberoende, liksom vårt behandlingsprogram för dem med ADHD, säger Anne Marie Dahlgren.

Kriminalvårdens seminariebudget omfattar runt 100 000 kronor.

Statliga aktörer i Almedalen 2010:

Sida, Försvarsmakten, Socialstyrelsen, Högskolan på Gotland, Riksutställningar, Kriminalvården, Myndigheten för yrkeshögskolan, Formas, FAS, Riksbankens Jubileumsfond och Vetenskapsrådet, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Nationella sekretariatet för genusforskning, Delegationen för jämställdhet i högskolan, Delegationen för jämställdhet i skolan, Stockholms universitet, Linnéuniversitet, Statens folkhälsoinstitut, Folke Bernadotteakademin, Kulturrådet, NSU (Nämnden för Sverigefrämjande i Utlandet), Tillväxtverket, Integrations- och jämställdhetsdepartementent, Energimarknadsinspektionen, Arbetsförmedlingen, Uppsala universitet, Statens institutionsstyrelse, Swedac - Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll, Brottsoffermyndigheten, DEJA - Delegationen för jämställdhet i skolan, Invest Sweden, Bolagsverket, Skatteverket, Sjöfartsverket, Diskrimineringsombudsmannen, DO, SCB, Jordbruksverket, CSN, Livsmedelsverket, Rikspolisen.

Statens nota för Almedalen 2010  

Arbetstid:  5–6,5 miljoner kr

Deltagande: 11– 13,5 miljoner kr

Arrangemang: 4– 10 miljoner kr

Summa: 20–30 miljoner kr

Så här räknade vi: Uppskattningen baserar sig på deltagande från ett fyrtiotal statliga aktörer. Arbetstidskostnaden: beräknad på att varje arrangör i genomsnitt lägger sammanlagt cirka två arbetsmånader inklusive förberedelser. Deltagarkostnaden: resor, logi, traktamente och övriga kostnader för sammanlagt omkring 350 personer som arrangörer samt omkring 200 personer som medverkande, gäster och observatörer. Arrangemangskostnader: lokaler, moderatorer, inbjudningar, annonsering med mera, beräknad kostnad 100 000–250 000 kr per arrangör.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA