Strukturen klar för nya Trafikverket

TRAFIK2009-11-23

Nu är det klart hur det nya Trafikverket ska se ut 1 april nästa år. För personalen på Vägverket och Banverket sker till en början inga stora förändringar.

Det nya Trafikverket omfattar det som i dag är Banverket och Vägverket, samt delar av Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och Statens institut för kommunikationsanalys, Sika. Nyligen presenterade en utredning hur det nya verket ska se ut vid starten, 1 april 2010.

Tills vidare blir det en ren verksamhetsövergång, där totalt 6 200 anställda går över till det nya Trafikverket. Några personalneddragningar är inte aktuella, enligt STs avdelningsordförande på Vägverket Tommy Aldvin.

– Detta är inget effektiviseringsprojekt, utan ett organisationsprojekt för att få en bättre planering, säger han. Men vad en ny ledning och generaldirektör tänker hitta på i det nya Trafikverket vet vi inte ännu.

Utredningen slår fast att det är den kommande ledningen som ansvarar för hur den regionala och lokala organisationen slutligen ska se ut. Klart är att Trafikverket får sex regioner med övergripande planeringsansvar för samhällets infrastruktur. Regionerna följer huvudsakligen Banverkets och Vägverkets nuvarande indelning.

Däremot ligger dagens regionkontor på olika orter i flera fall. ST på Banverket och Vägverket räknar med att samtliga anställda ska kunna jobba kvar på samma ort som tidigare, men då behöver man överbrygga geografiska och kunskapsmässiga avstånd för att hantera alla trafikslag.

– Det måste till kompetensutveckling, för man ska vara samhällsplanerare för järnväg, väg, luft och vatten, säger Jerk Wiktorsson, ordförande för ST inom Banverket.

Nu pågår förhandlingar om ett nytt, gemensamt kollektivavtal. Övergångserbjudandet till personalen väntas gå ut i januari. Då ska också ledande chefspositioner vara tillsatta. Trafikverket får huvudkontor i Borlänge, och kommer att ha minst ett kontor i varje län.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Kommunikationer
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA