Trafikverket i Malmö har fått ljud- duschar som riktar larmsignaler  endast mot de som berörs. Drift­teknikerna Marcus Bredberg och  Daniel Åkerblom håller koll på järnvägs­trafiken i södra Sverige.
Bild: Henrik Rosenqvist
Trafikverket i Malmö har fått ljud- duschar som riktar larmsignaler endast mot de som berörs. Drift­teknikerna Marcus Bredberg och Daniel Åkerblom håller koll på järnvägs­trafiken i södra Sverige.

Ljudduschar gav bättre miljö

SÅ GJORDE VI: TRAFIKVERKET2016-03-01

Med en ljudkonsults hjälp fick medarbetarna på trafikledningskontoret i Malmö en bättre arbetsmiljö. Nu behöver inte alla i lokalen störas av larm som inte berör dem. Denna och andra förbättringar är resultatet av att man jobbat med att främja skiftarbetarnas hälsa.

De som arbetar skift löper större risk att bli sjuka än anställda som arbetar kontorstid. På Trafikverket, som har åtskilliga skiftarbetare, startade man 2014 ett arbete med hälsofrämjande insatser. Diskussionerna har skett i en partsgemensam arbetsgrupp.

I dag syns resultatet av gruppens arbete på trafikledningscentralen i Malmö, där arbetet pågår dygnet runt. Ett pilotprojekt har förbättrat ljudnivån i lokalerna.

– Vi har haft problem. Det finns en hel del larm som går och som måste vara rätt höga för att de är viktiga, berättar Robert Verkerk, drifttekniker och ST-medlem. 

Larmen gick förut via två högtalare på varje bord och rakt ut i lokalen så att alla anställda hörde, inte bara de som berördes av larmen.

I samband med en ombyggnation anlitade därför enhetschefen Helena Vegelius en ljudkonsult som såg över ljudmiljön.

Nu har man monterat riktade högtalare, så kallade ljudduschar. Driftteknikerna Daniel Åkerblom och Marcus Bredberg, båda ST-medlemmar, är nöjda.

– Det som är bra med ljudduscharna är att ljudet är väldigt riktat så att det blir en väldigt liten spridning av ljud i lokalen, säger Daniel Åkerblom.

Marcus Bredberg är av samma åsikt:

– Tidigare upplevde våra arbetskamrater larmen som störande. Nu har det blivit bättre. Det enda vi får tänka på är att vi själva inte hör larmen lika bra om vi går långt ifrån arbetsplatsen.

Bengt Gruvman i STs avdelningsstyrelse på Trafikverket arbetar både i Gävle och Malmö.

– Trots att vi är dubbelt så många som sitter i Malmö så upplever jag att det är tystare i operatörsrummet i Malmö än i Gävle. Så det fungerar, bekräftar han.

Helena Vegelius är nöjd med resultatet och hoppas att ljudduschar kommer att användas på fler arbetsplatser inom Trafikverket.

– Arbetsmiljövinsten är stor, framför allt för dem som sitter runt omkring oss men inte berörs av larmen, säger hon.

Arbetet med att främja skiftarbetarnas hälsa har också gett andra konkreta resultat på trafikledningscentralen. Nu finns nyttig mat tillgänglig dygnet runt. Det är viktigt för hälsan – forskning visar att skiftarbetare äter sämre än dem som arbetar kontorstid.

– Vi är lika hungriga som alla andra som jobbar. Ett problem för skiftarbetare är tillgången till öppna matställen. Ofta hänvisas man till att ta med sig mat eller till de godisautomater som finns, säger fjärrtågklareraren Mathias Hellberg, även han ST-medlem.

Flera arbetsplatser har nu fått nya automater med ett bredare sortiment.

– De innehåller lagad mat, yoghurt, mackor, risifrutti och färskpressad juice. Det känns lite nyttigare.

Tre steg på väg mot bättre arbetsmiljö

1.Kartlägg problemen.

2.Ta in förbättringsförslag.

3.Utvärdera resultatet och sprid det.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA