Digitalisering ska spara miljarder

E-FÖRVALTNING2013-11-15

Statliga myndigheter med fler än 50 anställda ska senast 1 juli nästa år ha gått över till att beställa varor och tjänster digitalt. Besparingen för staten beräknas till 3,2 miljarder kronor.

Regeringen har beslutat att utvidga förordningen om statliga myndigheters elektroniska informationsutbyte, så att alla myndigheter med fler än 50 anställda formellt måste tillämpa reglerna om e-beställningar från 1 juli 2014. Reglerna ska tillämpas fullt ut från början, skriver Ekonomistyrningsverket, ESV, i ett pressmeddelande. Det räcker alltså inte att myndigheten har driftsatt sitt system, påbörjat pilotdrift inom en del av myndigheten eller liknande.

Billigare inköp, tack vare bättre priser, ökad ramavtalstrohet och ökad prismedvetenhet ska spara 3,2 miljarder kronor över nio år åt staten. Samtidigt ska digitala beställningar ge en mer rationell hantering och bättre intern styrning av inköpsprocessen. Hanteringen blir också mycket enklare för de företag som levererar till offentlig sektor, enligt regeringens pressmeddelande.

”Att gå över till digitala beställningar är en av insatserna i regeringens e-förvaltningsstrategi. Med dagens beslut kommer nu cirka 150 myndigheter att ha gått över till digitala beställningar, vilket innebär att vi tar ännu ett stort steg för att förverkliga målsättningarna om att skapa en enklare, öppnare och effektivare offentlig förvaltning”, kommenterar it- och energiminister Anna-Karin Hatt, C, i pressmeddelandet.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av Mats-Åke Morit… (ej verifierad) mån, 11/18/2013 - 10:38
Jag skulle vilja att Publikt beskriver hela processen från det att man började prata om e-beställningar och fram till det här. Min bild är att man pratat om införande "på sikt" men att det plötsligt blev mycket mer bråttom så fort det visade sig att Statens servicecenter inte alls fick så många uppdrag som regeringen förväntat sig - dvs att man använder en väldigt kort införandetid av det kanske i sig rimliga nya systemet som en klubba mot myndigheter som ser stora nackdelar med att centralisera delar av sin administration (till statens servicecenter) samtidigt som man står kvar med personalansvaret för de som då inte längre behövs. Här skulle journalistiskt grävarbete kunna vara välgörande...

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA