Annons:
Luftfart
Nyhet
AVEmmeli Nilsson2 kommentarer

Luftfartsverket får kritik för att stödja förslag som kan begränsa strejkrätten

Den internationella organisationen CANSO, där Luftfartsverket är medlem, stöder ett EU-förslag som enligt ST kan begränsa flygledarnas strejkrätt. »Det här hugger rakt in i den svenska modellen«, säger Christer Wallinder, som sitter i STs branschstyrelse för flygledningen.

Just nu förhandlar EU-parlamentet, ministerrådet och EU-kommissionen om ett förslag som innebär att medlemsländerna ska upprätthålla en minimi­nivå av flygledning under en pågående arbetsmarknadskonflikt. Enligt ST skulle det i praktiken innebära en begränsning av strejkrätten.

En lobbyorganisation för flygbolagen, A4E, Airlines for Europe, är pådrivande för att få igenom reglerna. Nu har CANSO, Civil Air Navigation Services Organisation, där Luftfartsverket och andra arbetsgivare inom flygledningen är medlemmar, bestämt sig för att samarbeta med lobbyorganisationen för att få förslaget antaget.

I ett gemensamt pressmeddelande skriver organisationerna om vikten av att inte låta stridsåtgärder gå ut över flygpassagerare.

Christer Wallinder, flygledare på Arlanda och ledamot i STs branschstyrelse för flygledningen, är upprörd över ställningstagandet.

– Att flygbolagen lobbar kan man förstå, men det här är en organisation för arbetsgivare som till övervägande del är statliga. Det är otroligt anmärkningsvärt ur svensk synvinkel att en statlig myndighet och ett affärsverk som Luftfartsverket står bakom detta, säger han.

Luftfartsverket borde kliva fram och säga att de inte står bakom förslaget, anser Christer Wallinder.

– Det här hugger rakt in i den svenska modellen. Det är inte så vi arbetar i Sverige. Att Luftfartsverket är tysta måste tolkas som att de håller med.

Luftfartsverkets förhandlingschef Fredrik Josefsson ser det som att CANSO och A4E ger förslag för länder som saknar reglering kring strejker och dess konsekvenser för passagerare.

– Vi fick en fråga från CANSO om hur det fungerar i Sverige, och då förklarade vi att det är den svenska modellen med kollektivavtal som gäller. Vi har redan en ordning för hur man agerar vid konflikt. Vi har också sagt att vi inte har några problem med strejker, utan att det fungerar som det ser ut i dag, säger Fredrik Josefsson.

Han menar att CANSOs uttalande bör ses generellt och inte som riktat mot något specifikt land.

Luftfartsverket har valt att inte engagera sig djupare i frågan och har inte heller gjort något offi­ciellt förtydligande om var man står, förklarar Fredrik Josefsson, som inte vill kommentera EU-kommissionens förslag i sin helhet med hänvisning till att han inte är tillräckligt insatt.

Är det inte dags att LFV byter ut sin förhandlings(chef)delegation! I tio år har man valt den aggressiva linjen och valt att tacka nej till uppenbara win-win lösningar. Känns mer som om förhandlingarna handlar om personliga vendettor än vettiga förslag till lösningar. Nu väntar vi med spänning på vad som händer innan 1:e juli (3 månader innan nuvarande avtalet går ut). Låt mig gissa; LFV har ingen aaaning om vad AGV;s nya förhandlingschef gör...! :-( Och, återigen, går vi in i ett konfliktfyllt 2017-18.
"Luftfartsverket har valt att inte engagera sig djupare i frågan och har inte heller gjort något offi­ciellt förtydligande om var man står..."

Inte i denna frågan heller! Samma sak med pensionsåldern! Ibland kunde man ju önska att sunt förnuft råde på HQ men icke!